V mapě obcí najdete města a vesnice, které jsou zatíženy provozem těžké nákladní dopravy. Dle aktuálních údajů ze září 2015 se jedná o 233 obcí. Zdrojem informací jsou zprávy z médií nebo od samotných zástupců obcí.
Po kliknutí na jednotlivá místa se zobrazí tabulka s názvem příslušné obce a popisem současné situace včetně informací o případných opatřeních vedoucích ke snížení provozu nákladních aut.
Pro zobrazení výpisu obcí dle jednotlivých krajů použijte filtr umístěný pod mapou.
Mapa je průběžně aktualizována a doplňována. Uvítáme proto další informace, které nám můžete zaslat na email: info@dopravnifederace.cz
Podívejte se také, co prosazujeme jako řešení problému.
Dolce |
Obcí, kde zástavba nemovitostí navazuje těsně na komunikaci, projíždí množství přetížených kamionů. Komunikace je již několik let ve špatném stavu. Vyjeté koleje a nerovnosti na komunikaci zapříčiňují značný hluk projíždějících vozidel. Dalším problémem je nedodržování povolené rychlosti.
Stav k 3/2014: Situace stejná.
Opatření: Pořízení radaru na měření rychlosti. Žádost o častější kontroly měření rychlosti Policií ČR.
|
Ejpovice |
Obec se již dlouho potýká s tranzitní dopravou - kamiony jezdí po staré státní silnici II/605 procházející obcí ve snaze vyhnout se placení mýtného na dálnici. Pro obec je důležité zejména hledisko bezpečnosti. Kolem silnice nelze vybudovat chodník a dostat se například na autobusovou zastávku je v panujícím provozu velmi nebezpečné.
Opatření: Ejpovice usilují o omezení nákladní dopravy v obci již několik let. Obec se snaží o vyvedení veškeré tranzitní dopravy formou přeložky silnice II/605. Na začátku dubna 2013 proběhlo společné jednání s dalšími postiženými obcemi ohledně možných řešení do doby, než stát zpoplatní silnice nižších tříd. Řešením by mohl být odklon kamionové dopravy na základě zákazových dopravních značek. Jednání pokračují i na úrovni kraje.
Plzeňský kraj připravil a předložil na MD pilotní projekt v Ejpovicích testující zákaz vjezdu těžké dopravy.
Stav k 1/2014: Projekt zatím nebyl realizován.
|
Hájek |
Stovky kamionů a osobních aut projíždějí denně obcí. Tato vozidla ve velké míře překračují rychlost. V obci nejsou chodníky a pokud chce někdo přejít silnici nebo dojít na autobusovou zastávku, jde mu doslova o život. Na kvalitě žití se při takovém silničním provozu negativně podepisuje i krátká vzdálenost domů od silnice. Stále se plánuje obchvat obce, který má být otevřen v roce 2011.
Opatření: Do otevření obchvatu je omezena rychlost v noci na 30km/h a prováděny častější policejní kontroly.
|
Holoubkov |
Řidiči kamionů ve snaze ušetřit za mýtné volí jízdní trasu od Prahy do Plzně po silnicích nižších tříd. Obce podél bývalé “pražské“ silnice Plzeň - Praha se tak potýkají s problémem narůstající kamionové dopravy. Konkrétně Holoubkov, Svojkovice, Mýto, Kařez a další obce na trase.
V dubnu 2013 proběhlo v Rokycanech společné jednání několika postižených obcí, včetně Holoubkova, ohledně možných řešení do doby, než stát zpoplatní i silnice nižších tříd. Řešením by mohl být odklon kamionové dopravy na základě zákazových dopravních značek. Jednání pokračují i na úrovni kraje.
Stav k 2/2014: Žádná opatření zatím realizována nebyla, obci bylo jako jediné řešení doporučeno realizovat na komunikaci dopravně-technická opatření.
Opatření: Obec připravuje ve spolupráci s krajem projekt na celkovou rekonstrukci průtahu obcí zahrnující řadu dopravně-technických opatření pro zklidnění dopravy. Projekt bude realizován nejdříve v roce 2016.
|
Hrádek |
Stovky kamionů denně na silnicích druhých i třetích tříd trápí obce a města z Rokycanska. Třicetitunová vozidla, která se tak sjezdem z dálnice D5 snaží ušetřit, už poničila silnici mezi Rokycany a Hrádkem, do níž dal před třemi lety kraj 60 milionů. V zoufalém stavu je také silnice na Mirošov a další. Někteří starostové z Rokycanska proto na setkání s vedením kraje vyzvali Plzeňský kraj, aby zasáhl a pomohl tlačit na zpoplatnění silnic nižších tříd pro kamiony.
„Kamiony si přes nás zkracují cestu od Příbrami, jezdí na navigaci, takže lítají přes malé vesničky a pak jedou přes Hrádek, Kamenný Újezd do Rokycan a najíždí zpět na dálnici,“ uvedl starosta třítisícového Hrádku Jaroslav Perlík, jenž je předsedou Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje.
Stav k 2/2014: Počet kamionů na silnici se stále zvyšuje..
Opatření: Sdružení se už delší dobu snaží dotlačit ministerstvo dopravy nebo vládu k tomu, aby zpoplatnila kamiony jezdící po silnicích třetích tříd nejvyšší sazbou a na dálnici naopak ceny mýtného snížila. „To je jediné možné řešení. Kraje i obce cpou do silnic peníze a kamiony to ničí,“ dodal Perlík.
Odlehčit Hrádku a Rokycanům by mohl v příštích letech plánovaný obchvat, kvůli němuž ale musí kraj pro druhou etapu vyvlastnit pozemky jednoho majitele. První etapa vyjde na 170 milionů korun, druhá na zhruba 250 milionů korun. Peníze na obchvat chce získat kraj z Regionálních operačních fondů.
(2/2014: Vybudována první část obchvatu Rokycany - Hrádek, která ale odklon kamionu neřeší. Druhá část nevyřešena majetkově.)
|
Chocenice |
Z emailu starosty obce Chocenice Bohuslava Heřmana:“...také my se připojujeme ke stovkám obcí,které si stěžují na stále se zvyšující počet kamionů které projíždějí naší obcí. Jedná se o úsek silnice I.tř.č.20-Nepomuk- Plzeň. Každý den zde projedou stovky kamionů. Naše obec nemá přechod pro chodce a přejít vozovku na druhou stranu je horor na desítky minut. Žádáme aby i silnice č.20 byla zavedena do mapy s největším zatížením nákladní dopravy.“
|
Kamenný Újezd |
Stovky kamionů denně na silnicích druhých i třetích tříd trápí obce a města z Rokycanska. Třicetitunová vozidla, která se tak sjezdem z dálnice D5 snaží ušetřit, už poničila silnici mezi Rokycany a Hrádkem, do níž dal před třemi lety kraj 60 milionů. V zoufalém stavu je údajně také silnice na Mirošov a další. Někteří starostové z Rokycanska proto na setkání s vedením kraje vyzvali Plzeňský kraj, aby zasáhl a pomohl tlačit na zpoplatnění silnic nižších tříd pro kamiony.
„Kamiony si přes nás zkracují cestu od Příbrami, jezdí na navigaci, takže lítají přes malé vesničky a pak jedou přes Hrádek, Kamenný Újezd do Rokycan a najíždí zpět na dálnici,“ uvedl starosta třítisícového Hrádku Jaroslav Perlík, jenž je předsedou Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje.
Opatření: Sdružení se už delší dobu snaží dotlačit ministerstvo dopravy nebo vládu k tomu, aby zpoplatnila kamiony jezdící po silnicích třetích tříd nejvyšší sazbou a na dálnici naopak ceny mýtného snížila. „To je jediné možné řešení. Kraje i obce cpou do silnic peníze a kamiony to ničí,“ dodal Perlík.
Odlehčit Hrádku a Rokycanům by mohl v příštích letech plánovaný obchvat, kvůli němuž ale musí kraj pro druhou etapu vyvlastnit pozemky jednoho majitele. První etapa vyjde na 170 milionů korun, druhá na zhruba 250 milionů korun. Peníze na obchvat chce získat kraj z Regionálních operačních fondů.
|
Kařez |
Řidiči kamionů ve snaze ušetřit za mýtné volí jízdní trasu od Prahy do Plzně po silnicích nižších tříd, obce podél bývalé “pražské“ silnice Plzeň - Praha (paralelní s D5) se tak potýkají s nárůstem kamionové dopravy. Konkrétně Kařez, Svojkovice, Holoubkov, Mýto a další obce na trase.
V dubnu 2013 proběhlo v Rokycanech společné jednání několika postižených obcí, včetně obce Kařez, ohledně možných řešení do doby, než stát zpoplatní silnice nižších tříd. Řešením by mohl být odklon kamionové dopravy na základě zákazových dopravních značek. Určitým problémem však je dle vyjádření zástupce obce místní návaznost na další komunikace. Jednání budou pokračovat i na úrovni kraje.
Opatření: Stav k 2/2014: V uplynulých třech letech vybudovala obec podél komunikace nové chodníky včetně potřebné infrastruktury. Dále došlo k vybudování zpomalovacího ostrůvku. V rámci tohoto projektu se komunikace zúžila na 3 m jízdního pruhu. Tato opatření určitým způsobem zpomalila provoz přes obec, avšak počet a frekvence projíždějících automobilů je stále vysoká.
|
Kdyně |
Obec leží na trase silnice I/22 mezi městy Klatovy a Domažlice směrem na hraniční přechody Folmava. Zavedením mýtného a po úplném otevření hraničních přechodů se velká část kamionové dopravy odklonila z dálnice (směrem na Rozvadov) a využívá právě trasu silnice I/22. Nákladní doprava na této komunikaci značně vzrostla a výrazně zhoršila podmínky v obcích a městech, které nemají obchvaty.
Zároveň velká část nákladní dopravy využívá nedalekého hraničního přechodu Všeruby, k němuž vede silnice II/184 přes část obce Kdyně - Prapořiště. V době, kdy byla ve Všerubech celnice, nákladní doprava přes tento sousedící přechod byla pouze pro omezenou přilehlou část firem podél hranice. V současné době toto omezení není a hraniční přechod Všeruby je po vybudování obchvatu města Fruth in Wald výhodný pro celou řadu dopravců. Zátěž pro přilehlé obce je alarmující. Silnice II.třídy navíc není stavěna na takovou zátěž. Kamiony zajíždějí až do trávy za krajnicí, kde hrozí pád do zahrad a na domy, řidiči navíc často nedodržují předepsanou rychlost a v obci je tak výrazně zhoršena bezpečnost. Obyvatele trápí hluk, znečištěný vzduch a silné vibrace, které poškozují statiku domů. V některých částech obce při průjezdu vozidel v obou směrech dochází k ničení krajnic a inženýrských sítí.
Opatření: Sil. I/22: Před 4 lety proběhla výměna oken u přilehlých obytných domů (akce hrazená Správou silnic). To však neřeší ztížení podmínek pro obyvatele obce.
Sil. II/184 (Kdyně - Prapořiště): Místní zaslali petici na Krajský úřad s žádostí o řešení dopravní situace v obci. Kraj nyní schválil osazení silnice značkami omezujícími vjezd vozidel nad 18 tun. Mělo by se jednat o dočasné řešení, než bude vybudován obchvat Všerub. (Informace k 8/2014)
|
Kladruby |
Centrem Kladrub projíždí kamiony, které se vyhýbají placení mýtného na dálnici (město leží na trase paralelní s dálnicí D5).
"Kamiony nás moc trápí. Všude jinde ve světě platí, že pokud neprokážou jako cíl své cesty nějaké místo poblíž, kam se nemůžou dostat jinak než po dálnici, tak tam nemají co dělat. U nás to tak bohužel není," řekla týdeníku 5plus2 starostka Kladrub Svatava Štěrbová s tím, že si pracovníci radnice zkusmo počítali, kolik nákladních aut městem denně projede. "Bývá to tak polovina veškerých aut. Nejen, že ty těžké vozy ničí povrch silnice, což je starost kraje, ale vnímáme to i jako nebezpečí pro občany, hlavně pro děti. Základní škola totiž stojí kousek od silnice."
Bezpečnost dětí zatím střeží jen vybledlé značení na silnici a varovné blikající světlo před přechodem.
Opatření: Město zažádalo o umístění zákazové značky pro těžká vozidla, Městský úřad ve Stříbře však žádost zamítl. K úpravě značení nepomohla ani petice, pod níž se podepsalo více než osm set lidí. V současné době (9/2014) by mělo proběhnout nové projednání, jelikož město Kladruby se odvolalo ke Krajskému úřadu, který rozhodnutí z formálních důvodů zrušil. Velkou šanci na úspěch však město nevidí.
|
Klatovy |
Vedoucí hospodářského odboru městského úřadu Klatovy: “Podle sčítání z roku 2005 projede městem Klatovy ve směru na Plzeň denně celkem 19 992 vozidel,
z toho 3 049 těžkých nákladních aut. Ve směru na Domažlice denně celkem 10 220 vozidel, z toho 1 731 těžkých nákladních aut.
Nárůst počtu průjezdu kamionů od roku 2005 jsme jistě zaznamenali. Celá situace je způsobena zřejmě zavedením mýtného.
|
Klenčí pod Čerchovem |
Obec leží na silnici II.třídy v blízkosti hraničního přechodu Lísková, který se po vstupu do EU otevřel veškeré dopravě (dříve sloužil pouze pro regionální dopravu). Kamiony volí tuto trasu i z ekonomických důvodů (dále pokračují po silnicích I.třídy směrem na Brno a vyhnou se tak placení mýta na dálnici v případě, že by jely přes Rozvadov). Po silnici jezdilo okolo 180 až 190 kamionů denně, nyní po rekonstrukci komunikace se hustota provozu ještě zvýšila.
Opatření: Městys by chtěl dosáhnout omezení tonáže projíždějících vozidel.
|
Kyšice |
Život v obci narušuje tranzitní doprava, která je největším problémem obce. Obcí projíždí velké množství nákladních vozidel. Ta si zkracují cestu z Rokycan na Třemošnou, aby neplatila mýto.
Opatření: Obchvat obce plánovaný do roku 2010 za cenu 200 miliónů korun.
|
Ledce u Plzně |
Přes obec Ledce si zkracují cestu kamiony tak, aby se při cestě z Karlovarské silnice č.20 vyhnuly Plzni. Po dokončení obchvatu Třemošné č.27 se přidaly také nákladní automobily směřující na Kralovice. Domy ležící při silnici drnčí, praskají a jsou otřískané od kamionů. Silnice je ve velmi špatném stavu.
11.prosince (2014) došlo v obci k nehodě, kdy se v zatáčce potkaly dva nákladní automobily, jeden z nich při úhybném manévru sjel ze silnice a přívěsem urazil část domu.
|
Mirošov |
Stovky kamionů denně na silnicích druhých i třetích tříd trápí obce a města z Rokycanska. Třicetitunová vozidla, která se tak sjezdem z dálnice D5 snaží ušetřit, už poničila silnici mezi Rokycany a Hrádkem, do níž dal před třemi lety kraj 60 milionů. V zoufalém stavu je údajně také silnice na Mirošov a další. Někteří starostové z Rokycanska proto na setkání s vedením kraje vyzvali Plzeňský kraj, aby zasáhl a pomohl tlačit na zpoplatnění silnic nižších tříd pro kamiony.
„Kamiony si přes nás zkracují cestu od Příbrami, jezdí na navigaci, takže lítají přes malé vesničky a pak jedou přes Hrádek, Kamenný Újezd do Rokycan a najíždí zpět na dálnici,“ uvedl starosta třítisícového Hrádku Jaroslav Perlík, jenž je předsedou Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje.
Opatření: Sdružení se už delší dobu snaží dotlačit ministerstvo dopravy nebo vládu k tomu, aby zpoplatnila kamiony jezdící po silnicích třetích tříd nejvyšší sazbou a na dálnici naopak ceny mýtného snížila. „To je jediné možné řešení. Kraje i obce cpou do silnic peníze a kamiony to ničí,“ dodal Perlík.
Odlehčit Hrádku a Rokycanům by mohl v příštích letech plánovaný obchvat, kvůli němuž ale musí kraj pro druhou etapu vyvlastnit pozemky jednoho majitele. První etapa vyjde na 170 milionů korun, druhá na zhruba 250 milionů korun. Peníze na obchvat chce získat kraj z Regionálních operačních fondů.
|
Mýto |
Řidiči kamionů ve snaze ušetřit za mýtné volí jízdní trasu od Prahy do Plzně po silnicích nižších tříd, obce podél bývalé “pražské“ silnice Plzeň - Praha se tak potýkají s nárůstem kamionové dopravy. Kromě obce Mýto jsou to i Svojkovice, Holoubkov, Kařez a další obce na trase.
Na začátku dubna 2013 proběhlo společné jednání postižených obcí ohledně možných řešení do doby, než stát zpoplatníi silnice nižších tříd. Řešením by mohl být odklon kamionové dopravy na základě zákazových dopravních značek. Jednání pokračují i na úrovni kraje.
Opatření: V Ejpovicích, které leží na stejné objízdné trase, by měl nejprve proběhnout pilotní projekt testující zákaz průjezdu kamionů.
Stav k 1/2014: Projekt zatím nebyl realizován.
|
Rokycany |
Stovky kamionů denně na silnicích druhých i třetích tříd trápí obce a města z Rokycanska. Třicetitunová vozidla, která se tak sjezdem z dálnice D5 snaží ušetřit, už poničila silnici mezi Rokycany a Hrádkem, do níž dal před třemi lety kraj 60 milionů. V zoufalém stavu je údajně také silnice na Mirošov a další. Někteří starostové z Rokycanska proto na setkání s vedením kraje vyzvali Plzeňský kraj, aby zasáhl a pomohl tlačit na zpoplatnění silnic nižších tříd pro kamiony.
„Kamiony si přes nás zkracují cestu od Příbrami, jezdí na navigaci, takže lítají přes malé vesničky a pak jedou přes Hrádek, Kamenný Újezd do Rokycan a najíždí zpět na dálnici,“ uvedl starosta třítisícového Hrádku Jaroslav Perlík, jenž je předsedou Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje.
Na začátku dubna 2013 proběhlo v Rokycanech společné jednání několika postižených obcí ohledně možných řešení do doby, než stát zpoplatníi silnice nižších tříd. Řešením by mohl být odklon kamionové dopravy na základě zákazových dopravních značek. Jednání obcí budou pokračovat i na úrovni kraje.
Opatření: Sdružení se už delší dobu snaží dotlačit ministerstvo dopravy nebo vládu k tomu, aby zpoplatnila kamiony jezdící po silnicích třetích tříd nejvyšší sazbou a na dálnici naopak ceny mýtného snížila. „To je jediné možné řešení. Kraje i obce cpou do silnic peníze a kamiony to ničí,“ dodal Perlík.
Odlehčit Hrádku a Rokycanům by mohl v příštích letech plánovaný obchvat, kvůli němuž ale musí kraj pro druhou etapu vyvlastnit pozemky jednoho majitele. První etapa vyjde na 170 milionů korun, druhá na zhruba 250 milionů korun. Peníze na obchvat chce získat kraj z Regionálních operačních fondů.
|
Svojkovice |
Situace s dopravou, zejména s provozem kamionů, je neúnosná. Částečně je to způsobeno průmyslovou zónou umístěnou u obce a částečně tranzitem - kamiony jezdí po staré “pražské“ silnici Plzeň - Praha, aby se vyhnuly placení mýta na souběžně vedoucí dálnici.
Řešením by mohlo být umístění zákazu vjezdu pro těžká nákladní vozidla, opatření se však zatím nepodařilo prosadit.
(Informace k 3/2014)
|
Štěnovice |
Přes Štěnovice po silnici III.třídy si zkracují cestu nákladní automobily a kamiony. Řidičům, kteří se potřebují dostat od Písku po I/20 na výpadovku na Přeštice zkratka přes Štěnovice přijde vhod (na kruhovém objezdu se dá odbočit na Dobřany). Zkratka také umožňuje kamionům vyhnout se placení mýtného. V převážné části obce schází chodníky, na úzkém mostu přes řeku Úhlavu dochází k ohrožení chodců. Náklaďáky jsou navíc zdrojem hluku, zhoršují kvalitu životního prostředí a ničí silnici.
Opatření: Od roku 2007 řeší obec omezení těžké dopravy, bohužel zatím bez výsledků. Omezení nákladní dopravy přes obec naráží dle vyjádření starosty obce na nesouhlas policie. „Zamítli osazení dopravního značení. Podle zákona by se prý jednalo o omezení obecného užívání," cituje starosta Jan Nový stanovisko policie z roku 2010.
Jako reakci na situaci sepsali místní obyvatelé v březnu 2014 petici adresovanou hejtmanovi Plzeňského kraje. Stanovisko policie však zůstalo stejné.
|
Tlučná |
Zničené silnice, hluk, obavy o bezpečí obyvatel. Takové problémy řeší kvůli nadměrné nákladní dopravě i obec Tlučná. Vesnice leží 10 kilometrů od Plzně směrem na Rozvadov a řidiči kamionů si ji oblíbili jako neplacenou objížďku dálnice D5. Obce Vejprnice a Tlučná zaznamenaly navýšení kamionové dopravy téměř o 300 %.
Informace k 3/2014: Obcím hrozí další zhoršení situace. Dokončením stavby severozápadního obchvatu Plzně hrozí obcím Vejprnice a Tlučná katastrofický scénář v podobě obrovského nárůstu kamionové dopravy. Tato stavba, která má sloužit jako obchvat, svede těžkou nákladní dopravu na komunikaci II/203 přes obce Tlučná a Vejprnice k dálničnímu přivaděči Nýřany - těžká nákladní doprava ve snaze ušetřit, bude míjet mýtnou bránu na D5 na Nové Hospodě, jelikož další mýtná brána je až před Heřmanovou Hutí.
|
Vejprnice |
Zničené silnice, hluk, obavy o bezpečí obyvatel. Takové problémy řeší kvůli nadměrné nákladní dopravě i obec Vejprnice. Vesnici ležící pár kilometrů od Plzně směrem na Rozvadov si řidiči kamionů oblíbili jako neplacenou objížďku dálnice D5. Obce Vejprnice a Tlučná zaznamenaly navýšení kamionové dopravy téměř o 300 %.
Informace k 3/2014: Dokončením stavby severozápadního obchvatu Plzně hrozí obcím Vejprnice a Tlučná katastrofický scénář v podobě dalšího obrovského nárůstu kamionové dopravy. Tato stavba, která má sloužit jako obchvat, svede těžkou nákladní dopravu na komunikaci II/203 přes obce Tlučná a Vejprnice k dálničnímu přivaděči Nýřany - těžká nákladní doprava ve snaze ušetřit, bude míjet mýtnou bránu na D5 na Nové Hospodě, jelikož další mýtná brána je až před Heřmanovou Hutí.
|
Zbůch |
Nákladní dopravou je zatížena obec Zbůch i nedaleký Červený Újezd (spadá pod obec Zbůch). Středem Červeného Újezdu projíždí už několik let jeden kamion za druhým. Místní silnice III.třídy vede ke starému letišti v Líních, které se pomalu mění v průmyslovou zónu. Její součástí je například kamionové překladiště. Obyvatelé Červeného Újezdu si už dlouho stěžují na hluk, prach a také na zdemolovanou silnici – zcela marně.
Informace k 3/2014: Na silnici III/0267 Zbůch – Červený Újezd provoz kamionů nepatrně ochabl, nicméně na silnicích I/26 a II/180, které prochází obcí Zbůch, zaznamenal provoz kamionů značný nárůst. Stoupl zde i provoz osobních automobilů.
|