V mapě obcí najdete města a vesnice, které jsou zatíženy provozem těžké nákladní dopravy. Dle aktuálních údajů ze září 2015 se jedná o 233 obcí. Zdrojem informací jsou zprávy z médií nebo od samotných zástupců obcí.
Po kliknutí na jednotlivá místa se zobrazí tabulka s názvem příslušné obce a popisem současné situace včetně informací o případných opatřeních vedoucích ke snížení provozu nákladních aut.
Pro zobrazení výpisu obcí dle jednotlivých krajů použijte filtr umístěný pod mapou.
Mapa je průběžně aktualizována a doplňována. Uvítáme proto další informace, které nám můžete zaslat na email: info@dopravnifederace.cz
Podívejte se také, co prosazujeme jako řešení problému.
Havlíčkova Borová |
Kamiony projíždějí přímo pod okny obytných domů a školy. Občanské sdružení Nechceme Kamiony Pod Okny podalo námitky proti rekonstrukci silnice Polná – Slavětín na obecní úřad, protože se obává, že zrekonstruovaná silnice přiláká další kamiony. Místo odstranění zatáček a rozšíření silnice vidí řešení pouze v opravě povrchu stávající křivolaké silnice.
|
Horní Dubenky |
Obcí projede denně kolem 500 automobilů, z toho 150 kamionů a dodávek.
Po zavedení mýta stoupla intenzita nákladních aut o sto procent. Počet průjezdů je vysoký i z důvodu, že v Horní Cerekvi je nízký viadukt a kamiony směr Jindřichův Hradec jezdí přes Horní Dubenky. Roli hraje zřejmě i navigace, kterou řidiči využívají.
Zatížení nákladní dopravou má za následek poničené komunikace, hluk, popraskané domy u komunikace, nebezpečí úrazu a nedodržování povolené rychlosti.
Nejhorší situace je v zimním období při sněhových srážkách, kdy kamiony blokují krajskou silnici a tím dochází ke zhoršení dopravní situace (zpoždění autobusů apod.)
Stav k 2/2014: Situace je stále stejná.
|
Kámen |
Středem obce prochází frekventovaná silnice I. třídy, která pokrývá většinu dopravy na trase Brno-Plzeň. „Kámen je vysoce zatížen tranzitní dopravou, a to především nákladní,“ upozornil vedoucí Dopravního inspektorátu pelhřimovské policie Rostislav Sůva.
Opatření: ŘSD připravuje obchvat obce. Ten už je ve fázi územního rozhodnutí, veškerá dokumentace je připravená. Nyní se čeká jen na politické rozhodnutí, které ale nepřichází.. Dle vyjádření vedení krajské pobočky ŘSD by práce na obchvatu měly začít snad v roce 2017.
|
Měřín |
Obyvatele obce trápí kamiony, které tudy projíždí po silnici druhé třídy ve snaze vyhnout se placení mýtného na paralelně vedoucí dálnici. Kamiony nedodržují povolenou rychlost, způsobují velký hluk a ničí nově opravenou silnici. Denně tudy projede až 750 kamionů.
Starosta Měřína Jiří Servít vidí jako nejlepší řešení umístění značky s omezením hmotnosti nákladních automobilů.
|
Moravské Budějovice |
Obyvatelé Moravských Budějovic si stěžují na hluk z nového obchvatu města. „Neumíme si představit, že bychom měli v létě v noci větrat. Už jsme vypozorovali, že nejhorší hluk způsobují projíždějící kamiony,“ popsal situaci Miroslav Bém, obyvatel města.
|
Příseka |
Mezi Jihlavou a Třebíčí projíždí přes obec Příseka velké množství nákladních vozidel. Komunikace není na takové zatížení stavěna.
Opatření: Stavba obchvatu, který by měl být dokončen v zimě roku 2011.
|
Račerovice (Třebíč) |
Problém s těžkou dopravou vznikl v době, kdy se opravovala silnice II/405 u Okříšek a přes Račerovice vedla objížďka. Řidiči zjistili, že mají k dispozici sice zatáčkovitou a úzkou, ale opravenou, a pokud není sníh, i dobře průjezdnou silnici. A bonusem navíc jsou uspořené kilometry.
"Kamiony si přes obec evidentně zkracují cestu z Třebíče na tranzitní silniční tahy, stále častěji zaznamenáváme cizí registrační značky, protože silnice se stává populární zkratkou a také objízdnou trasou kvůli úspoře mýta. Frekvence průjezdu těžkých vozidel ve všední den často překračuje číslo 200. Přičemž ale na uvedené trase není žádný velký výrobní závod nebo logistické centrum, které by vyžadovaly pravidelné spojení s těžkou přepravou," stojí v dopise, který místní obyvatelé zaslali radnici v Třebíči.
Místní by chtěli prosadit zákaz vjezdu pro těžkou dopravu. Pro stanovení místní úpravy provozu však může být dle vyjádření úřadu (Krajské správy silnic) paradoxně překážkou, že silnice je opravená. Že ji těžká auta velmi zatěžují a ničí, je druhá věc..
|
Radňovice |
Obcí projede denně kolem deseti tisíce vozidel, z toho je asi tisíc aut nákladních. Nákladní doprava se po zavedení mýta zvýšila o dvacet procent. Narůstá tak hlučnost, prašnost a nebezpečí dopravních nehod.
2/2014: Počet projíždějících nákladních vozidel jednoznačně narůstá.
Opatření: V nově schváleném územním plánu se počítá s přeložkou silnice I/19 mimo zastavěné území obce. Vyhledávací studie byla zpracována, ŘSD však neustále odkládá zahájení průzkumných prací. O obchvat usiluje obec již více než 40 let.
Starosta je pro rozšíření mýtného na silnice nižších tříd a pro podporu železniční nákladní dopravy.
|
Ruda |
Obcí Ruda prochází silnice druhé třídy, která platí za objízdnou trasu dálnice D1. Od zavedení mýta se tak snížila bezpečnost a zvýšila hlučnost. Kamiony svou vahou poškozují nejen státní silnici, ale i místní komunikaci, když si zkracují zatáčky.
Kamiony nedodržují v obci rychlost a snaží se dohnat ztrátu, kterou získali kvůli jízdě mimo dálnici. Nejhorší den je pak pátek, kdy dražší mýtné na D1 stáhne na silnici II/602 ještě více
kamionů. Situace je nejhorší v oblasti místní základní školy, kde se nachází nebezpečná a nepřehledná dvojitá zatáčka, která si vyžádala již jeden lidský život.
Opatření: V roce 2013 provedl MÚ Velké Meziříčí sčítání těžké nákladní dopravy na různých místech silnice II/602. Obec vyzvala policii, aby měřila rychlost projíždějících vozidel a kontrolovala dopravní situaci, zejména v oblasti školy. Plánuje se rekontrukce silnice II/602 s cílem zklidnit dopravu v obci. V projektu je tzv. průjezdná brána (půlkruhový objezd při vjezdu do obce). Chystá se vybudování chodníku podél silnice a umístění měřičů rychlosti. Na jaře 2014 bude obec za finančního přispění kraje realizovat stavbu dvou dynamických zpomalovacích semaforů při vjezdech do obce. Tyto semafory budou obsahovat i záznamy (statistiky o počtech atp.).V části Křeptov se zatím podařilo prosadit snížení rychlosti z 90 km/hod na 70 km/hod a bezpečnější dopravní značení na zdejší křižovatce. V daném úseku byli již usmrceni dva lidé.
|
Skuhrov |
Částí obce prochází silnice I.třídy (větší část vede naštěstí obchvatem). Po zavedení mýta stoupl provoz nákladní dopravy o třicet procent. Obyvatelé si stěžují na neustálý hluk.
Zatím nebyla realizována žádná opatření ke zmírnění dopravy, starosta vidí jako možné řešení zpoplatnění silnic I.třídy.
|
Slavětice |
Denně projede obcí průměrně čtyři tisíce vozidel, z toho je dvě stě nákladních automobilů. Po zavedení mýta stoupl provoz nákladní dopravy asi o deset procent.
|
Stonařov |
Denně projede obcí šest tisíc aut, po zavedení mýta stoupl počet vozidel o dva tisíce. Místostarosta městyse uvedl jako největší následky této zátěže devastaci stokové sítě umístěné v komunikaci a zvýšení hluku a prašnosti.
Stav k 3/2014: Situace je stejná, resp. průjezd těžkých nákladních vozidel se ještě zvýšil.
Opatření: V letech 2008-2009 proběhla výměna oken v obytných budovách při silnici I/38 (opatření financoval stát jakožto vlastník komunikace). Výměna byla provedena v rámci nápravných opatření, která doprovázela dočasnou výjimku udělenou Krajskou hygienickou stanicí pro nadlimitní hodnoty hluku.
Plánovaný obchvat městyse je zatím v nedohlednu (jeho realizace je v plánu již od roku 1960). Jako řešení vidí obec zavedení mýtného na silnicích I. tříd.
|
Stránecká Zhoř |
Obcí projede denně kolem pěti a půl tisíce aut, z toho tvoří polovinu nákladní automobily. Po zavedení mýtného stoupl průjezd aut o dvacet procent. Snížila se tak bezpečnost obyvatel a zvýšila se prašnost a hlučnost. Dochází k nedodržování rychlosti a nárustu dopravy.
Opatření: Obec nechala nainstalovat informační radary v hodnotě přes dvě stě tisíc korun a požádala policii o zvýšený dohled na dodržování povolené rychlosti.
7/2013:
Obec si nechá zpracovat průzkum, který by měl ukázat, kolik kamionů se průjezdem obcí jen vyhýbá mýtným branám a kolik jich míří do centrálního skladu Lidlu. Obec také plánuje rozšíření chodníků, které budou sloužit i jako cyklostezka. Tím se zúží silnice, což by mělo nákladní auta zpomalit a tím je i odrazovat ze sjezdu z dálnice.
|
Velká Bíteš |
Město leží na krajské silnici druhé třídy, která je paralelní s dálnicí D1.
Opatření: Instalace zpomalovacích prahů a dalších bezpečnostních prvků (ostrůvky pro chodce), které by měly znepříjemnit průjezd městem a odradit tak objíždějící kamiony.
|
Velké Meziříčí |
Obcí projíždí auta a nákladní vozidla vyhýbající se placení mýta na dálnici. Podle studie, kterou si nechalo město zpracovat, došlo jen za poslední dva roky k nárůstu počtu nákladních automobilů projíždějících městem o 200%. Na průtahu městem projede denně zhruba 550 kamionů. Silnici, která vede souběžně s dálnicí, využívají řidiči také k objíždění nehod a uzavírek na D1.
Zatížení nákladní dopravou má za následek zhoršující se stav silnice a ucpané město - během dne je v centru obtížné i přejít silnici.
Opatření: 8/2015: Radnici se podařil prosadit zákaz vjezdu tranzitní nákladní dopravy. Od 1. září 2015 bude na příjezdových silnicích do města zákazové dopravní značení pro nákladní auta s dodatkovou tabulkou výjimky pro místní dopravu a dopravu s cílem ve městě.
9/2014: Radnice nyní usiluje o úplný zákaz vjezdu tranzitní nákladní dopravy do města. Rozhodla se tak po vyjádření úřadu ombudsmana, který potvrdil zákonnou možnost vymístit z obcí tranzitní nákladní dopravu v případech, kdy dochází k objíždění zpoplatněných silnic. "O tom, že lze průjezd kamionů, které přes město objíždí dálniční mýto, jednoduše zakázat dopravní značkou, mluvíme už několik let. Vždy jsme ale při snaze tyto značky u města umístit naráželi na nepochopení a potíže ze strany státu," řekl starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.
Na jaře 2014 začala rekonstrukce průtahu silnice, která byla již v katastrofálním stavu. V rámci pilotního projektu budou na jednom místě rekonstruovaného průtahu zabudovány vysokorychlostní váhy určené k odhalování přetížených kamionů (fungovat by měly od léta 2015).
|
Velký Beranov |
Tisíce aut denně projedou Velkým Beranovem na Jihlavsku. Sjíždí tudy celá řada řidičů jedoucích po dálnici D1 ve směru od Brna a vedou tudy i spojky krajského města se Žďárem nad Sázavou a Velkým Meziříčím.
Podle posledního sčítání dopravy z roku 2010 vesnicí projede téměř 8 400 vozidel denně. A lepší to není ani dnes. Spíš naopak.
Místní obyvatelé touží po obchvatu a kraj už tuto stavbu zařadil do svých priorit. Společně s obchvaty Jihlavy a Okříšek.
Opatření: Dvě nové silnice, které výrazně ulehčí dopravě ve středu města či obce, připravuje Kraj Vysočina. Nové obchvaty za stovky milionů korun má mít Jihlava a Velký Beranov.
Nastíněná trasa se ovšem nelíbí lidem z Helenína.
|