V mapě obcí najdete města a vesnice, které jsou zatíženy provozem těžké nákladní dopravy. Dle aktuálních údajů ze září 2015 se jedná o 233 obcí. Zdrojem informací jsou zprávy z médií nebo od samotných zástupců obcí.
Po kliknutí na jednotlivá místa se zobrazí tabulka s názvem příslušné obce a popisem současné situace včetně informací o případných opatřeních vedoucích ke snížení provozu nákladních aut.
Pro zobrazení výpisu obcí dle jednotlivých krajů použijte filtr umístěný pod mapou.
Mapa je průběžně aktualizována a doplňována. Uvítáme proto další informace, které nám můžete zaslat na email: info@dopravnifederace.cz
Podívejte se také, co prosazujeme jako řešení problému.
Červený Kostelec |
Řidiči kamionů se vyhýbají mýtné bráně před Vysokovem.
|
Česká Skalice |
Obyvatelé města mají v živé paměti tisíce automobilů včetně kamionů, které ještě vloni projížděli centrum České Skalice. To skončilo. Dokončením silničního obchvatu se situace radikálně změnila k lepšímu. Přesto každý den městem projíždějí kamiony, které obchvat nevyužívají a ani nezásobují zdejší obchody. Projedou přes střed města, odbočí do Jiráskovy ulice, přes Zlíč směrem na Červený Kostelec a dále na sever Náchodského okresu.
|
Dubenec |
Obce v okolí Jaroměře na Náchodsku si stěžují na nárůst nákladní dopravy. Starostové ji dávají do souvislosti s mýtným systémem na silnici mezi Hradcem Králové a Náchodem, kterému se řidiči jízdou přes obce vyhýbají. Důvodem může být i snaha zkrátit si cestu nebo se jízdou po malých silničkách vyhnout jiným kontrolám. Pro obec, která leží na silnici III.třídy, je kamionová doprava obrovskou zátěží.
Opatření: Obec usilovala o zákaz průjezdu těžkých nákladních aut, podle úřadů by to ale problém jen přesunulo jinam (Dopravní inspektorát souhlas s omezením nákladní dopravy v obci Dubenec nevydal). Policie plánuje zvýšit kontroly projíždějících kamionů.
|
Hronov |
Někteří řidiči nákladních vozidel, kteří jedou od České Skalice na sever náchodského okresu, se vyhýbají mýtné bráně. Volí objížďku přes příměstskou část Zlíč ve směru na Červený Kostelec a Hronov, kde se mýto neplatí. Výsledkem je zvyšující se hustota dopravy v Jiráskově ulici, na kterou už upozornili tamní obyvatelé v únoru roku 2009.
2/2014: Dle sdělení paní starostky Hany Nedvědové se v případě Hronova jedná o jedinou spojnici a páteřní komunikaci ve směru od Náchoda na Broumov, čemuž odpovídá dopravní zatížení na komunikaci.
|
Lázně Bělohrad |
Doprava v obci tíží zejména lázně. Město leží na křižovatce dvou silnic II. třídy. Vnitřním lázeňským územím prochází silnice II. třídy 284, přičemž podle lázeňského zákona by vnitřním územím lázní neměla vést žádná průjezdní komunikace. Jsou také porušovány hlukové normy pro zdravotnické zařízení. Z těchto důvodů město usilovalo o stavbu obchvatu, který má v územních plánech od roku 1930 a v současné variantě od roku 1991. Investorem obchvatu by byl vlastník komunikace, tedy Královéhradecký kraj. Městu se však nepodařilo zajistit výkup pozemků, takže nemohlo být zahájeno územní řízení na tuto stavbu. (Projektová dokumentace k ÚŘ i SEA jsou Královéhradeckým krajem zpracovány).
Opatření: Stav k 2/2014: Městu se ve spolupráci s lázněmi podařilo prosadit dopravní omezení na komunikaci II/284 – omezení rychlosti na 30 km/h a zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 t. První omezení je stále v platnosti, druhé bylo bohužel zrušeno z důvodu připomínek starostů okolních obcí a místních podnikatelů. V současné době město dokončuje nový územní plán, v němž zůstává zachován obchvat (přeložka silnic).
|
Nahořany |
Po úzké silnici II.třídy projíždí těžká nákladní vozidla. Část silnice v obci navíc kvůli podemleté nestabilní vozovce nad prudkým srázem zužují betonové zábrany na jeden jízdní pruh.
"Sice nebydlím přímo pod erozí narušeným svahem, denně přesto slýchám skřípot brzd těžkých, plně naložených kamiónů, které si tudy vesměs krátí cestu, aby se vyhnuly mýtnému na silnici 1/13. Jiný důvod většinou nemají. V obci není žádná firma závislá na kamiónovém zásobování," popsal starosta Nahořan Josef Hlávko.
Vjezd do obce sice ve směru od Nového Města nad Metují ohraničuje značka Zákaz vjezdu nákladních vozidel vyjma dopravní obsluhy (bohužel řidiči málo respektovaná), z opačné strany od Jaroměře však mají nákladní vozidla vjezd zcela bez omezení.
Kamióny a náklaďáky tak nadále ohrožují kromě obyvatel a silnice i vzácnou historickou bránu, která byla po karambolu s dodávkou letos v létě opravena za více než půl milionu korun.
|
Náchod |
Po vstupu do Evropské unie v roce 2004 se zde výrazně znásobila doprava a přes česko-polský hraniční přechod začalo jezdit přes sto kamionů denně. “Kamiony popojíždějí rychlostí nula až pět kilometrů za hodinu. Někdy bývají fronty dva až tři kilometry,“ popsal každodenní realitu Jan Chaloupka z občanského sdružení Obchvat Náchoda.
Směrové sčítání dopravy z října 2013 (objednavatelem bylo ŘSD) ukázalo, že nárůst nákladní dopravy ve městě je markantní a má vzrůstající tendenci. V některých směrech byl zaznamenán až šestinásobný nárůst nákladní dopravy ve srovnání s celostátním sčítáním dopravy v roce 2010.
|
Radim |
Vedlejší silnice mezi Úlibicemi a Železnicí slouží jako nepsaný obchvat Jičína pro řidiče kamionů, kteří jezdí od Hradce Králové na Semily a naopak (řidiči odbočí z hlavní silnice číslo 16 na Radim a Soběraz a vyhnou se tak Jičínu, čímž ušetří několik desítek minut času). Úzká silnice třetí třídy, která není na takový provoz stavěna, je proto v katastrofálním stavu.
Opatření: Policie chce vysílat na tuto silnici třetí třídy více kontrol a vážit nákladní auta, jestli nejsou přetížená.
|
Soběraz |
Vedlejší silnice mezi Úlibicemi a Železnicí slouží jako nepsaný obchvat Jičína pro řidiče kamionů, kteří jezdí od Hradce Králové na Semily a naopak (řidiči odbočí z hlavní silnice číslo 16 na Radim a Soběraz a vyhnou se tak Jičínu, čímž ušetří několik desítek minut času). Úzká silnice třetí třídy, která není na takový provoz stavěna, je proto v katastrofálním stavu.
Opatření: Policie chce vysílat na tuto silnici třetí třídy více kontrol a vážit nákladní auta, jestli nejsou přetížená.
|
Velká Jesenice |
Obec zaznamenala v určitých obdobích zvýšený počet průjezdů nákladních automobilů (zejména s polskou RZ), což může být způsobeno tím, že se řidiči těchto vozidel vyhýbají zpoplatněným úsekům silnice I/33 ze směru od Jaroměře (Hradce Králové) k Náchodu a opačně, tj. využívají silnice II. třídy č. 285 a 304 k objíždění zpoplatněných úseků (od Hradce Králové trasa přes Černilov - Rohenice - Slavětín - Velká Jesenice).
Předtím než byl v jednom směru zakázán průjezd nákladních vozidel (viz níže), byl provoz nákladních vozidel v obci značný (1 kamion každých 7 minut). Z toho lze vyvozovat, že mnozí řidiči se skutečně vyhýbají mýtným branám. Hlavně tu byla vidět nákladní vozidla z Polska, Litvy, Lotyšska a dalších států.
V obci projíždí velké množství kamionů i po zcela nevhodné silnici III. třídy, která je 20 t kolosy značně poškozována.
Opatření: V současné době je z důvodu havarijního stavu vozovky v jednom směru jízdy zakázán vjezd pro nákladní dopravu, čímž je provoz v obci výrazně menší (i tak je zákaz některými řidiči porušován). Opatření je však pouze dočasné do doby, než silnice projde rekonstrukcí (plánována na tento rok - 2014), poté lze předpokládat opětovný nárůst provozu.
Ohledně provozu na sil. III.třídy zažádala obec místní MÚ ODSH a DI Policie ČR o omezení průjezdu po této komunikaci.
|
Zlíč |
Řidiči nákladních vozidel se vyhýbají mýtné bráně před Vysokovem. Projedou přes střed města, odbočí do Jiráskovy ulice, přes Zlíč na směr Červený Kostelec a dále na sever náchodského okresu. Tuto cestu využívají zejména polští řidiči kamionů.
Opatření: Město bude usilovat o to, aby zákazovými značkami úplně zakázalo průjezd přes Zlíč.
|
Železnice |
Vedlejší silnice mezi Úlibicemi a Železnicí slouží jako nepsaný obchvat Jičína pro řidiče kamionů, kteří jezdí od Hradce Králové na Semily a naopak (řidiči odbočí z hlavní silnice číslo 16 na Radim a Soběraz a vyhnou se tak Jičínu, čímž ušetří několik desítek minut času).
Opatření: Policie chce vysílat na tuto silnici více kontrol a vážit nákladní auta, jestli nejsou přetížená.
|