Mapa obcí postižených kamionovou dopravou

V mapě obcí najdete města a vesnice, které jsou zatíženy provozem těžké nákladní dopravy. Dle aktuálních údajů ze září 2015 se jedná o 233 obcí. Zdrojem informací jsou zprávy z médií nebo od samotných zástupců obcí.

Po kliknutí na jednotlivá místa se zobrazí tabulka s názvem příslušné obce a popisem současné situace včetně informací o případných opatřeních vedoucích ke snížení provozu nákladních aut.

Pro zobrazení výpisu obcí dle jednotlivých krajů použijte filtr umístěný pod mapou.

Mapa je průběžně aktualizována a doplňována. Uvítáme proto další informace, které nám můžete zaslat na email: info@dopravnifederace.cz

Podívejte se také, co prosazujeme jako řešení problému.

Bernartice
Obec sužují těžká nákladní auta. Po uzavření Žďákovského mostu pro vozidla nad třináct tun projíždí Bernarticemi, kudy vede objízdná trasa, velké množství kamionů. „Lidem už dochází trpělivost. Zatížení dopravy obec trápí čím dál více,“ doplnil starosta Pavel Souhrada. Stav k 2/2014: Zatížení obce těžkou nákladní dopravou má vzrůstající tendenci, už s ohledem na dlouhodobou uzavírku Žďákovského mostu.
Opatření: Obec realizovala drobná technická opatření ke zklidnění dopravy, další se připravují. Obec by uvítala zpoplatnění všech silnic I.třídy.
Hrejkovice
Denně projede obcí až tři sta kamionů. Řidiči těžkých nákladních vozidel se vyhýbají dražšímu mýtnému na dálnici D1. Stav k 2/2014: Vzhledem k uzavření Žďákovského mostu pro kamiony je provoz v obci v současné době mnohem menší. Řešení je však pouze dočasné, než bude most opraven a znovu zpřístupněn pro těžkou dopravu. Uzavírka mostu navíc přesunula nákladní dopravu do jiných obcí (např. obec Bernartice).
Chýnov
Po zavedení mýta se zvýšil počet projíždějících kamionů. Řidiči nákladních vozidel se vyhýbají dražšímu mýtnému na dálnici D1. Počet kamionů se také výrazně zvyšuje při uzavírkách na dálnici. Stav k 2/2014: Dopravní situace v Chýnově vykazuje stálý postupný nárůst dopravy, a to včetně těžké nákladní.
Opatření: ŘSD zaplatilo výměny oken domů v sousedství komunikace, město vybudovalo chodníky v okolí komunikace. Obec dále požádala o zametací vůz z SFŽP pro snížení prašnosti. Další opatření však obec nemůže realizovat. V přípravě je obchvat Chýnova, který má platné územní rozhodnutí do r. 2014. Je však problém s výkupem pozemků - ŘSD vykoupilo v roce 2012 polovinu potřebných pozemků, v roce 2013 pak žádný. Město jedná s vlastníky kteří chtějí směnu pozemků, aby je pak odprodalo ŘSD.
Jilem
Obec ležící na trase směrem na Brno na silnici I.třídy je zatížena kamionovou dopravou, a to zejména v letním období. Existují obavy, že s uzavřením úseků na D1 z důvodu rekonstrukce se doprava přes obec ještě zvýší.
Kardašova Řečice
Po otevření nového úseku dálnice D3 se několikanásobně zvýšil počet projíždějících kamionů. Město leží na silnici I/23 vedoucí z dálnice do Jindřichova Hradce. Po úzké Hradecké ulici projede za hodinu až 400 nákladních aut a dochází zde k překračování povolené rychlosti. Obyvatele obtěžují vibrace z dopravy, domy mají popraskané zdi (na opravu však nepřispějí ani silničáři, ani kraj). Původně mělo v obci dojít k výstavbě obchvatu, ten však ŘSD před několika lety z plánu vyškrtlo.
Opatření: Místní lidé uspořádali protestní akci, založili sdružení a sepsali petici, v níž požadují rychlou stavbu obchvatu. Mají i podporu radnice, která vyzvala ŘSD ke stavbě obchvatu. Sdružení se chystá podat hromadnou žalobu na ŘSD.
Kunžak
Obec se nachází na křižovatce silnic II. třídy, hodně řidičů mířících na Brno obcí projíždí.
Lety
Řidiči kamionů se vyhýbají dražšímu mýtnému na dálnici D1 a frontám před Barrandovským mostem v Praze.
Opatření: Instalace dvou radarů v roce 2008, snížení rychlosti pouze u osobních aut. Plánuje se obchvat, který je ve fázi projektu.
Milevsko
Státní silnice mezi Sepekovem a Milevskem – součást tahu Humpolec–Plzeň – vypadá tak, jako mnoho dalších tahů po zimě. Větší podíl na jejím špatném stavu než počasí mají však kamiony. V místě projíždí takřka jeden za druhým. “Nazývám to tankodromem. Tato situace tady je nejméně dva roky,“ postěžoval si milevský starosta Zdeněk Herout.
Mirovice
Mirovice leží na silnici první třídy I/19, která je spojnicí mezi Táborem a Plzní a slouží jako objízdná trasa pro nákladní vozidla, která se vyhýbají zpoplatněné dálnici D1 a frontám v Praze. Navíc by se přes Mirovice měla vozit surovina pro výrobu cihel, jejíž naleziště se nachází u nedalekých Kakovic. Stav k 2/2014: Situace stále stejná, a to i z důvodu, že dosud neproběhla oprava Žďákovského mostu.
Opatření: Kromě radaru v obci nebyla realizována žádná opatření, jelikož ŘSD se brání jakýmkoliv úpravám provozu na průtahu městem (např. umístění semaforu).
Nová Bystřice
Centrem malého městečka v pohraničí projíždí kamiony směrem na hraniční přechod.
Opatření: V novém územním plánu města je oživen dvacet let starý projekt obchvatu. Část obyvatel proti možnosti realizace této stavby protestuje, zejména z obavy, že obchvat by přitáhnul do oblasti mnohem víc kamionů než dosud. Novobystřický hraniční přechod přitom není určen pro kamionovou dopravu. Jako lepší řešení vidí omezení průjezdu kamionů.
Nová Olešná
Malá obec Nová Olešná leží na hlavním tahu na Brno na silnici I.třídy a potýká se tak s problémem intenzivní dopravy. Obec je nadměrně zatížena dopravou také v důsledku objížděk, které vedou přes obec v případě různých oprav jiných silnic. V obci v důsledku situace přibývá dopravních nehod, nebezpečná je zejméná ostrá zatáčka ve směru od Strmilova. V obci nejsou chodníky a chybí přechod. Lidé, kteří mají domy v těsné blízkosti silnice, se zde bojí bydlet. „Téma dopravy se u nás diskutuje na každém zasedání zastupitelstva. Lidé chtějí, abychom něco udělali, abychom instalovali alespoň měřič rychlostí. U nás však prochází silnice 1. třídy, takže o vše musíme žádat Ředitelství silnic a dálnic. A navíc, pokud by nebyla kamera, tak to asi nebude dost účinné," říká starostka obce Lenka Hynková.
Opatření: Pouze na části silnice je omezení rychlosti (30km). Obec na své náklady zakoupila dopravní zrcadla. V obci již léta usilují o vybudování obchvatu, ale zatím nemají žádnou zprávu o termínu jeho výstavby. Podle starostky obce visí stavba obchvatu na nedostatku peněz, je však otázka, proč se v obci nemohla postavit levnější varianta obchvatu než varianta s přemostěním.
Opařany
"Hluk z projíždějících kamionů je nesnesitelný a stále se stupňuje. Zřejmě i díky uzavření Žďákovského mostu pro kamiony nad 13 tun. Navíc obec je nevyhovující i po stránce zabezpečení chodců. Chybí zde chodník k přechodům po pravé straně silnice I/29 ve směru z Písku na Tábor. Přejít silnici je někdy o život, natož zajet z hlavní silnice I/29 do vrat domu. Hluku čelíme jak ve dne, kdy nelze větrat nebo nechat celodenně pověšené prádlo na zahradě, tak i v noci, kdy se dům doslova otřásá. V územním plánu je sice obchvat obce, ale jeho výstavba je v nedohlednu", říká obyvatelka obce.
Planá nad Lužnicí
Obec je nadměrně zatížena osobní i nákladní tranzitní dopravou (leží na trase Praha - České Budějovice). Planou dříve projelo 23 až 25 tisíc aut denně. Po otevření dálnice D3 mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí v roce 2013 sice poklesla dopravní zátěž o cca 40%, přesto současných téměř 14 tisíc vozidel, z toho cca 1 tisíc nákladních, znamená značnou zátěž.
Opatření: Obec řešila problém s Jihočeským krajem za účasti zástupců ŘSD a Policie ČR a snažila se docílit omezení vjezdu vozidlům nad určitou hmotnost. Bohužel všechny zúčastněné strany jednání byly proti. V průběhu března 2014 bude obec provádět opětovně měření počtu vozidel i z důvodu posouzení, jak situaci ovlivnilo zpoplatnění dálnice kolem města i pro osobní vozidla.
Sepekov
Státní silnice mezi Sepekovem a Milevskem – součást tahu Humpolec–Plzeň – vypadá tak, jako mnoho dalších tahů po zimě. Větší podíl na jejím špatném stavu než počasí mají však kamiony. V místě projíždí takřka jeden za druhým. “Nazývám to tankodromem. Tato situace tady je nejméně dva roky,“ postěžoval si milevský starosta Zdeněk Herout.
Opatření: Informace k 2/2014: Vedení obce by chtělo dosáhnout omezení tonáže projíždějících nákladních vozidel, zatím se to bohužel nepodařilo.
Slavonice
Od roku 2010, kdy je pro nákladní dopravu otevřen česko-rakouský hraniční přechod Slavonice - Fratres (původně jen zkušebně), projíždí Slavonicemi tranzitní doprava, zejména kamiony se dřevem. Denně městem projede asi stovka kamionů, mimo jiné v blízkosti školy, kde není vybudován ani přechod pro chodce. Nebezpečná dopravní situace má za následek již jeden lidský život.
Opatření: Lidé z obou stran hranice organizují blokády kamionů na přechodu Slavonice - Fratres, aby ukázali na současný nevyhovující stav. Místní občanská sdružení jednají s městem a krajem, zatím však nebylo realizováno žádné účinné opatření k omezení nákladní dopravy.
Studená
Obcí, která leží na tahu Brno - České Budějovice (sil. I/23), projíždí kamiony ve snaze vyhnout se placení mýtného na dálnici. Velký provoz je také na silnici II.třídy směrem na Domašín. Na silnici I/23 v obou směrech projede v průměru 2500 aut za den, přičemž v letních měsících je provoz vždy větší (3600 aut za den). Nejméně polovinu aut tvoří nákladní doprava. Největší frekvence aut je mezi 15. a 16. hodinou, a to na obou silnicích. Nejvíce aut jezdí v pátek.
Opatření: Obec nechala díky dotaci nainstalovat 3 panely s okamžitým měřením rychlosti vozidel (dva na sil. I.třídy a jeden na silnici II.tř.) s cílem zvýšit bezpečnost provozu. Zařízení jsou schopná měřit rychlost projíždějících vozidel a provádět vyhodnocení dopravní situace - viz údaje o počtu vozidel. Kolem Studené je plánován obchvat, v současné době však toto řešení zřejmě není reálné.
Veselí nad Lužnicí
Od zprovoznění další části dálnice D3 došlo podle mnoha místních obyvatel k nárůstu nákladní dopravy projíždějící středem města. Přestože město má obchvat, centrem města stejně projíždí nákladní vozidla a kamiony. Může se částečně jednat o dopravu související se stavebními pracemi ve městě, zčásti se pravděpodobně jedná o snahu řidičů objíždět placené silnice. Problém může být podle starosty Václava Matějů v tom, že řidiči mají sice GPS, ale mapy nemusejí mít zaktualizované: "Když si tam řidič zadá, že nemá jet po placeném úseku a nejkratší cestou, tak ho možná navigace navede do centra města. Ale kdyby jel po obchvatu města, tak by neplatil žádné mýtné."
Opatření: Starosta chce ve spolupráci s místní střední školou provést dopravní průzkum a změřit hustotu provozu ve městě. V případě zjištěného nárůstu dopravy uvažuje o variantě dopravního značení, které by omezilo provoz v centru města.

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy