V mapě obcí najdete města a vesnice, které jsou zatíženy provozem těžké nákladní dopravy. Dle aktuálních údajů ze září 2015 se jedná o 233 obcí. Zdrojem informací jsou zprávy z médií nebo od samotných zástupců obcí.
Po kliknutí na jednotlivá místa se zobrazí tabulka s názvem příslušné obce a popisem současné situace včetně informací o případných opatřeních vedoucích ke snížení provozu nákladních aut.
Pro zobrazení výpisu obcí dle jednotlivých krajů použijte filtr umístěný pod mapou.
Mapa je průběžně aktualizována a doplňována. Uvítáme proto další informace, které nám můžete zaslat na email: info@dopravnifederace.cz
Podívejte se také, co prosazujeme jako řešení problému.
Brankovice |
Obec leží na průtahu silnice I.třídy zatížené nákladní dopravou.
|
Brno-Bosonohy |
Obcí projíždí kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici.
Opatření: V obci byly vybudovány zpomalovací ostrůvky. Toto opatření však příliš nepomohlo, kamiony mezi nimi kličkují a ostrůvky jsou poničené.
|
Brno-Slatina |
Městskou částí Brno-Slatina projíždí přes obydlenou oblast zhruba dvacet tisíc osobních a nákladních automobilů denně. Jednou z příčin je chybějící nájezd na dálnici D1 u průmyslové zóny Černovická terasa. Ten měl být hotový už před deseti lety. Podle místních je aut čím dál více, s tím jak roste počet firem v průmyslové zóně. Se stavbou přivadeče by se dle nejnovějších informací mělo začít až v roce 2017, pokud stavba dostane všechna potřebná povolení včetně posouzení vlivu na životní prostředí.
|
Brno-Tuřany |
Přes Tuřany vede hlavní tah z Brna do Hodonína, po kterém jezdí těžká nákladní vozidla. Silnici lemují řadové domky a je obtížné přecházet z jedné strany na druhou. Aut přibylo také v minulých letech, kdy se stavěla průmyslová zóna Černovická terasa. Část aut tudy projíždí do průmyslového parku, který se buduje v nedalekých Šlapanicích. Veškerý návoz materiálu se uskutečňuje přes obec. Situaci komplikuje také železniční přejezd.
Opatření: Nové mimoúrovňové křížení s železniční tratí v Kaštanové ulici vznikne v roce 2011 za 15mil. Kč a nový 2,5 km dlouhý obchvat za 250 miliónů korun nejdříve v roce 2014.
|
Břežany |
Po zavedení mýtného stoupl počet projíždějících nákladních automobilů. Komunikace a domy v okolí jsou jejich průjezdem poškozovány.
|
Bučovice |
Průtah zatížený těžkou nákladní dopravou byl nově zrekonstruován. Vznikly na něm světelně řízené křižovatky a světelné přechody, komunikace je širší a přehlednější, problém s kamiony však nebyl vyřešen. Silnice, která prochází celým městem, je nadále zdrojem nadměrného hluku i exhalací. V obci je spousta zničených nebo jen provizorně opravených mostů, popraskané staré i nové komunikace. Přetížené kamiony jezdí po mostech, na které mají vjezd zakázaný.
Opatření: Obyvatelé již několikrát na protest špatné dopravní situaci blokovali hlavní silnici.
|
Deblín |
Z pět seti aut projede denně Deblínem kolem sto padesáti kamionů a dodávek. Po zavedení mýta se průjezd nákladních aut zvýšil o dvacet procent. Nejvíce si obyvatelé stěžují na velký hluk a rozbité silnice.
|
Dyjákovice |
„Počet aut nad 3,5 tuny se od nového roku zvýšil o čtyřicet procent. Naše silnice je kvůli tomu v havarijním stavu. Jen pro příklad: když pustíme cédéčko v přehrávači veřejného rozhlasu a zrovna kolem projede nákladní auto, začne přeskakovat. Obvodové zdivo praská v každém domě u silnice,“ popsala situaci v Dyjákovicích starostka Jaroslava Němcová.
|
Grešlové Mýto |
Po zavedení mýta stoupla intenzita nákladní dopravy o třicet pět procent. Obci to přináší zvýšenou hlučnost a prašnost.
Opatření: Ředitelství silnic a dálnic zajistilo u některých domů ležících u silnice první třídy výměnu oken.
|
Hevlín |
V roce 2008 projíždělo obcí 2000 kamionů denně. Velký nárůst nastal po vstupu do Schengenu, kdy řidičům odpadlo čekání na přechodu Hatě a byl zrušen zákaz průjezdu vozidel nad 3,5t přes staré hranice. Dopravci se cestou přes Znojmo navíc vyhnou placení mýtného.
|
Holasice |
Obec je nadměrně zatížena tranzitní nákladní dopravou. Kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici projíždějí touto a dalšími obcemi po trase silnice II/425. Hluk z dopravy dosahuje dle měření hraničních hodnot na úrovni hygienických limitů. V obcích je ohrožena bezpečnost obyvatel a otřesy z těžké dopravy způsobují poškození statiky budov podél silnice.
Opatření: V dubnu 2013 zaslalo město Hustopeče společně s dalšími sedmi obcemi (mezi nimi i obec Holasice) žádost na příslušné úřady o stanovení místní úpravy provozu, která by umožnila odklon tranzitní dopravy ze silnice II/425 na souběžně vedoucí, objížděnou dálnici D2 (tj. zákaz vjezdu na vozidlům nad 12t s výjimkou místního zásobování).
9/2014: Po dlouhém jednání začalo na trase osazování dopravních značek zakazujích tranzit vozidel nad 12 tun. Jakmile bude celý systém kompletní a skončí uzavírky kvůli opravám na dálnici, budou obce s policií tlačit na dodržování dopravního značení.
|
Horní Bojanovice |
Po zavedení mýtného se zvýšil průjezd aut o dvacet procent.
Stav k 2/2014: Situace je dle sdělení starosty obce stabilní, žádná opatření k omezení průjezdu nákladní dopravy obec nerealizovala.
|
Hustopeče |
Město se již dlouho potýká s tranzitní nákladní dopravou. Kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici projíždějí touto a dalšími obcemi po trase silnice II/425. Denně projede obcí 2000 těžkých nákladních aut. Po zavedení mýtného v roce 2007 začalo využívat průtah Hustopečemi o zhruba osm set nákladních aut denně více, přičemž po zavedení zvýšené sazby mýtného v pátek odpoledne projede městem až o čtyři sta kamionů více než obvykle a z paralelně vedoucí dálnice ubyde třináct procent kamionů. Obyvatelé si stěžují na nesnesitelný hluk a praskání domů. Zvýšená doprava má také negativní vliv na bezpečnost v obci.
Informace k 4/2014: Štáb České televize napočítal během pěti minut 25 projíždějících kamionů. Podle obyvatel obce se situace za poslední čtyři roky rapidně zhoršila.
Opatření: Obec nechala zrekonstruovat staré panelové silnice, po níž těžká auta jezdila a ohrožovala statiku okolních domů.
Vzhledem k závažnosti situace zaslalo v dubnu 2013 město Hustopeče společně s dalšími sedmi postiženými obcemi žádost na příslušné úřady o stanovení místní úpravy provozu, která by umožnila odklon tranzitní dopravy na souběžně vedoucí, objížděnou dálnici D2. Jedná se o požadavek umístění zákazové dopravní značky, která by zakázala vjezd na komunikaci vozidům nad 12t s výjimkou místního zásobování.
9/2014: Na trase začalo osazování dopravních značek zakazujích tranzit vozidel nad 12 tun. Jakmile bude celý systém kompletní a skončí uzavírky kvůli opravám na dálnici, budou obce s policií tlačit na dodržování dopravního značení.
|
Jamolice |
Obcí projede denně kolem dvě stě padesáti aut, z toho asi stovka nákladních automobilů. Po zavedení mýta stoupla intenzita nákladní dopravy o třicet procent. Silnice je ve velmi špatném stavu.
Stav k 2/2014: Počet projíždějících nákladních i osobních automobilů se nesnížil, situace je spíš horší. "Silnici a domy odděluje chodník, který je v jednom místě široký 60 cm, takže si jistě umíte představit, co s domy dělají projíždějící kamiony a jaké otřesy musí lidé v domech snášet, to nemluvím o prachu apod.", říká starostka obce Dana Jarolímová.
Opatření: Obec plánuje rekonstrukci průtahu.
Před obcí byla ze strany SÚS umístěna značka upozorňující řidiče, že silnice je v havarijním stavu. Obec umístila měřiče rychlosti a na podzim dokončila splaškovou kanalizaci, která byla podmínkou SÚS, aby se začalo uvažovat o rekonstrukci vozovky a vybudování nové dešťové kanalizace. (Vlastníkem komunikace je Jihomoravský kraj, obec se má na rekonstrukci podílet poměrně vysokou částkou.)
|
Kožušice |
Obec leží na průtahu silnice I.třídy velmi zatížené nákladní dopravou.
Opatření: Zástupci obce by uvítali zpoplatnění silnice I.třídy.
|
Křenovice |
Křenovice spolu s dalšími obcemi leží na spojnici sjezdů mezi dálnicemi D1 a D2. Kamiony si tak po silnici II.třídy zkracují cestu a šetří na mýtném. Denně obcí projede až 1000 kamionů. V obci je zvýšená prašnost, hluk a domy mají permanentně mokré fasády. Došlo zde i k nehodě, kdy se na chodník převrátilo auto s nákladem. Paradoxně intenzita dopravy se ještě zvýšila poté, co byla silnice opravena.
Opatření: Obce na trase by rády prosadily zákaz vjezdu pro těžká nákladní vozidla, jako se to podařilo obcím na Židlochovicku.
|
Kuchařovice |
Obec leží na přirozeném obchvatu města Znojma (regulérní obchvat města bohužel zatím nebyl realizován), takže většina vozidel přijíždějících po silnici I/38 od Jihlavy využívá tuto objízdnou trasu, aby se vyhnula průjezdu městem.
Obec je obtěžována nadměrným hlukem, projede tudy denně až deset tisíc automobilů, z nichž nemalá část jsou kamiony.
Stav k 2/2014: Situace je rok od roku horší. Dochází k neustálému poškozování šachtových poklopů, chodníků a jejich obrub. Na žádost obce bylo provedeno měření, které zjistilo, že i v nočních hodinách je v obci překračována hladina hluku. SÚS JMK sice zpracovala protihlukovou studii, ale tuto již obec nezískala. Dle starosty obce Lubomíra Mlejnka by pomohlo zpoplatnění komunikace I/38 Jihlava-Znojmo (došlo by k odlehčení těžké dopravy v obci Kuchařovice i v samotném Znojmě).
|
Malínky |
Obec leží na průtahu silnice I.třídy zatížené nákladní dopravou.
|
Moravské Knínice |
Po zavedení mýta stoupl počet projíždějících nákladních aut. Kamiony si zkracují cestu mezi dálnicí D1 a výpadovkou na Svitavy.
Silnice druhé třídy procházející obcí je velmi blízko rodinných domů a v důsledku těžké nákladní dopravy jsou na zdivech domů praskliny. Na staré konstrukci silnice, tvořené kamenivem prolitým asfaltem vznikají vlny, které se nedají odfrézovat, a vibrace do zdiva se násobí. Konstrukce vozovek a mostků neodpovídá současnému zatížení.
Stav k 2/2014: Situace je stále stejná. Obyvatelé si stěžují na nadměrný hluk a vibrace.
Opatření: Obec se snažila docílit omezení průjezdu kamionů a rovněž i maximální povolené rychlosti, avšak bez výsledku.
Na společném jednání Mikroregionu Kuřimka řešily obce návrh na vážení nákladních vozidel, toto opatření však zatím nebylo z technických důvodů realizováno. Bylo by třeba opakovaně měřit hladinu hluku, měření je však pro obec velmi finančně nákladné (cca 40 tis. Kč).
|
Moutnice |
Po zavedení mýta stoupl provoz nákladní dopravy přibližně o deset procent.
Stav k 2/2014: Situace je stejná nebo dokonce horší.
Opatření: Obec nakoupila informační měřiče rychlosti a snažila se o častější spolupráci při kontrole rychlosti se státní a městskou policií. Žádná další opatření realizována nebyla.
|
Nedvědice |
Silnice II/387 prochází prakticky středem obce v bezprostřední blízkosti základní školy a mateřské školky. Situace s průjezdy kamionů a jiných těžkých vozidel není v Nedvědici tak dramatická, jako v některých exponovaných městech a obcích, přesto v posledních letech frekvence projíždějících kamionů přes Nedvědici výrazně vzrostla (ještě před cca 10 roky byla téměř nulová - mimo vozidel, které měly někde v okolí cíl své cesty). Dle průzkumu z června roku 2008 projede denně Nedvědicí průměrně patnáct set motorových vozidel, z toho sto čtyřicet dva nákladních aut. Po zavedení mýta stoupl jejich počet o padesát procent.
Obcí projíždí ve směru od Brna kamiony, které v Brně sjedou z dálnice a míří jednak na Žďársko, ale také dále do Východních Čech na Svitavsko, Pardubicko, Hradecko atd. Je zajímavé, že v opačném směru není tento jev tak markantní.
Opatření: Obec si opakovaně dělala statistiky projíždějících vozidel ve spolupráci s žáky základní školy. V r. 2009 nechala obec zpracovat projekt zklidnění dopravy prostřednictvím středových ostrůvků (čímž by došlo k zúžení průjezdových profilů). Projekt byl předán SÚS Jihomoravského kraje, k realizaci však bohužel zatím nedošlo.
Stav k 2/2014: Jediným opatřením ke zpomalení dopravy je měřič rychlosti umístěný v prostoru před základní školou, na který však reagují spíše místní a řidiči osobních aut, zatímco řidiči dodávek a kamionů "honí" čas a většinou se obcí bezohledně proženou klidně rychlostí 90 i 100 km/h.
|
Nesovice |
Obec leží na průtahu silnice I.třídy zatížené nákladní dopravou.
|
Nevojice |
Obec leží při mezinárodní silnici I.třídy I/50 zatížené nákladní dopravou.
|
Nosislav |
Obec je nadměrně zatížena tranzitní nákladní dopravou. Kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici projíždějí touto a dalšími obcemi po trase silnice II/425. Hluk z dopravy dosahuje dle měření hraničních hodnot na úrovni hygienických limitů. V obcích je ohrožena bezpečnost obyvatel a otřesy z těžké dopravy způsobují poškození statiky budov podél silnice.
Opatření: V dubnu 2013 zaslalo město Hustopeče společně s dalšími sedmi obcemi (mezi nimi i obec Nosislav) žádost na příslušné úřady o stanovení místní úpravy provozu, která by umožnila odklon tranzitní dopravy na souběžně vedoucí, objížděnou dálnici D2 (tj. zakáz vjezdu na komunikaci vozidům nad 12t s výjimkou místního zásobování).
9/2014: Po dlouhém jednání začalo na trase osazování dopravních značek zakazujích tranzit vozidel nad 12 tun. Jakmile bude celý systém kompletní a skončí uzavírky kvůli opravám na dálnici, budou obce s policií tlačit na dodržování dopravního značení.
|
Podomí |
Obec leží na trase mezi Vyškovem a Blanskem na silnici II.třídy. Těžká nákladní doprava poškozuje povrch komunikací ležících v obci. Zvýšil se hluk, praská zdivo v rodinných domech a dochází k většímu počtu nehod na křižovatce Vyškov-Blansko-Krásensko.
Informace k 3/2014: Situace stále stejná.
Opatření: Obec požádala Jihomoravský kraj o finanční pomoc při úpravě problémové křižovatky, a to na demolici rohového domu, který je v majetku obce. Žádná další opatření realizována nebyla.
|
Rajhrad |
Město je nadměrně zatíženo tranzitní nákladní dopravou. Kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici projíždějí touto a dalšími obcemi po trase silnice II/425. Na průtahu Rajhradem projelo dle měření v denní době 1082 a v noční době 156 nákladních vozidel a dochází zde k překračování hygienických limitů hluku. V obci je ohrožena bezpečnost obyvatel a otřesy z těžké dopravy způsobují poškození statiky budov podél silnice.
Opatření: Poté, co měření hygieniků v roce 2012 prokázala, že obyvatelé Rajhradu jsou vystaveni nadměrnému hluku, podali místní žádost, aby úřady zakázaly tranzitní dopravě s tonáží nad 12 tun průjezd městem. S tímto požadavkem ale neuspěli.
V dubnu 2013 zaslalo město Hustopeče společně s dalšími sedmi obcemi (mezi nimi i město Rajhrad) žádost na příslušné úřady o stanovení místní úpravy provozu, která by umožnila odklon tranzitní dopravy ze silnice II/425 na souběžně vedoucí, objížděnou dálnici D2 (tj. zákaz vjezdu vozidlům nad 12t s výjimkou místního zásobování).
9/2014: Byla stanovena místní úprava provozu zakazující tranzit vozidel nad 12 tun. Počet projíždějících nákladních vozidel, zejména zahraničních, se snížil cca o polovinu (informace k 1/2015). Starosta upozorňuje na nutnost provádět kontroly projíždějících vozidel a hlídat dodržování zákazu ze strany řidičů.
|
Rousínov |
Město Rousínov leží na silnici druhé třídy kopírující nedalekou dálnici D1. Dle informací od zastupitelů a občanů je město zatíženo průjezdem těžkých nákladních vozidel. To byl také důvod, proč se zastupitelé města připojili k memorandu Dopravní federace za rozšíření mýtného na další silnice (nesouhlasí však se zavedením mýta na silnicích třetích tříd).
Opatření: Informace k 2/2014: Město dlouhodobě usiluje o omezení průjezdu těžké nákladní dopravy. K záměru se bohužel staví negativně jak Odbor dopravy Jihomoravského kraje, tak Policie ČR. Město je přesto rozhodnuté v záměru pokračovat.
|
Starovičky |
Průjezd nákladních automobilů přes obec se po zavedení mýtného i pro auta nad tři a půl tuny výrazně zvýšil. Obcí projede denně 2,5 tisíce nákladních aut a kamionů.
Kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici projíždějí touto a dalšími obcemi po trase silnice II/425. Hluk z dopravy dosahuje dle měření hraničních hodnot na úrovni hygienických limitů. V obcích je ohrožena bezpečnost obyvatel a otřesy způsobují poškození statiky budov podél silnice.
Opatření: Obec instalovala radary a buduje podélné zpomalovací retardéry.
V dubnu 2013 zaslalo město Hustopeče společně s dalšími sedmi obcemi (mezi nimi i obec Starovičky) žádost na příslušné úřady o stanovení místní úpravy provozu (zákaz vjezdu pro vozidla nad 12t mimo zásobování), která by odklonila tranzitní dopravu zpět na souběžně vedoucí, objížděnou dálnici D2.
9/2014: Po dlouhém jednání začalo na trase osazování dopravních značek zakazujích tranzit vozidel nad 12 tun. Jakmile bude celý systém kompletní a skončí uzavírky kvůli opravám na dálnici, budou obce s policií tlačit na dodržování dopravního značení.
|
Strážnice |
Strážnicí projíždí kamiony, nebezpečná je zejména prudká zatáčka spojující Bzeneckou a Rybářskou ulici. Otřesy způsobují praskání domů podél ulic. V místě je také vyšší nehodovost, což představuje v případě projíždějících kamionů celkově větší nebezpečí (v blízkosti v zatáčce se nachází plynová přípojka).
Opatření: Loni (2012) předložili obyvatelé Strážnice na radnici petici. Tajemník Strážnice J. Gazda k tomu uvádí:
"I když dopravou postižené občany dobře chápeme a rádi bychom jim podali pomocnou ruku, musíme vyjádřit určitou beznaděj. Protože chápeme, že dopravu z města nejsme schopni vyloučit, a opravdová řešení narážejí dlouhá léta na nechtění či lhostejnost kompetentních institucí. Problém by mohla plně vyřešit nová silnice R55, její stavba se ale dlouhodobě a zcela nesmyslně blokuje… Nabízí se také některé varianty místního obchvatu."
Dopravní policisté dali loni podnět ke změně místní úpravy provozu, která spočívá v zákazu vjezdu nákladních aut nad 30 tun v úseku od pískovny v Bzenci-Přívozu až po Strážnici. "Přibyly tady nové značky, ale nestačí to. I kamiony s nižší tonáží nám dělají velké problémy," upozorňuje Lukáš Antoš, jeden ze signatářů petice. "Navíc - těžká doprava, která ničí naše město, neplatí Strážnici daně. Vidíme to tak, že řidiči si chtějí zkrátit cestu, případně ušetřit na mýtném a my to máme trpět. Představitelé města by se měli postarat o ochranu svých občanů i historického centra. Stačí jen zakázat kamionům a nákladním autům s hmotností nad patnáct tun vjezd a za toto porušení důsledně vybírat pokuty," uvedli v petici Zdena Juncová, Ivana Antošová a Jan Buček, členové výboru.
|
Telnice |
Obec neúnosně zatěžuje doprava s velkým podílem nákladních vozidel. V obci je výrazně ohrožena bezpečnost, zejména dětí (škola je v bezprostřední blízkosti silnice), obyvatele obtěžuje zvýšený hluk.
Informace k 3/2014: Situace stejná.
Opatření: Obec zřídila vlastní obecní policii a instalovala radar na měření rychlosti projíždějících vozidel. Obec tlačí na SÚS Jihomoravského kraje ohledně plánované rekonstrukce průtahu, v rámci níž by mělo dojít mj. i k instalaci vjezdových bran. Zatím bez výsledku. Obec alespoň umístila před školu, která je vzdálená cca 3 m od silnice, retardéry. Instalaci např. bezpečnostního zábradlí správce komunikace - SÚS JMK financovat nechce. (Informace k 3/2014)
|
Velké Němčice |
Obec je nadměrně zatížena tranzitní nákladní dopravou. Kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici projíždějí touto a dalšími obcemi po trase silnice II/425. Podle starosty došlo po zavedení mýta k viditelnému nárůstu dopravy. Dle měření z února 2013 projede obcí od 3500 do 5500 vozidel, nákladní auta jsou zastoupena počtem 1200, ve velké míře jde o tranzitní dopravu.
Hluk z dopravy dosahuje dle měření hraničních hodnot na úrovni hygienických limitů, kamiony jezdí přímo pod okny obyvatel. V obcích je ohrožena bezpečnost, těžká doprava působí škody jak na budovách podél cesty, tak na samotné silnici.
"Na betonovém průtahu naší obcí jsou i pěticentimetrové dilatační spáry, kamióny duní a vibrace poškozují domy. Zůstávají po nich poničené obrubníky, kanálové vpusti, největší riziko je pro pěší a cyklisty, přičemž není nouze o kolizní situace," řekl Právu starosta Velkých Němčic František Smetana (KDU-ČSL).
Opatření: V dubnu 2013 zaslalo město Hustopeče společně s dalšími sedmi obcemi (mezi nimi i Velké Němčice) žádost na příslušné úřady o stanovení místní úpravy provozu, která by umožnila odklon tranzitní dopravy na souběžně vedoucí, objížděnou dálnici D2 (zakáz vjezdu na komunikaci vozidlům nad 12t s výjimkou místního zásobování).
9/2014: Po dlouhém jednání začalo na trase osazování dopravních značek zakazujích tranzit vozidel nad 12 tun. Jakmile bude celý systém kompletní a skončí uzavírky kvůli opravám na dálnici, budou obce s policií tlačit na dodržování dopravního značení.
|
Veverská Bítyška |
Ve Veverské Bítýšce se každou chvíli třepe radnice. Pokaždé, když pod okny úřadu projede kamion. Teoreticky by tady neměl co dělat, když je kousek odtud dálnice. “Snažíme se jich zbavit už pět let, ale marně,“ říká starosta Josef Mifek.
|
Vilémovice |
Po zavedení mýta stoupl počet nákladních aut projíždějících obcí. Naštěstí je její větší část mimo krajskou silnici, takže se to obyvatelů významněji nedotýká.
Opatření: Obec nechala nainstalovat zpomalovací radar, žádné jiné opatření realizováno nebylo (jedná se o krajskou silnici).
|
Vlasatice |
Silnice II.třídy je hojně využívána nákladní kamionovou dopravou. V pracovních dnech je obvyklý poměr kamion:osobní auto 7:1. Dopravci si jízdou po této komunikaci přes obec Vlasatice zkracují cestu ze silnice č. 53 na E461. Na venkovních zdech domů se objevují praskliny.
|
Vojkovice |
Obec je nadměrně zatížena tranzitní nákladní dopravou. Kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici projíždějí touto a dalšími obcemi po trase silnice II/425. Hluk z dopravy dosahuje dle měření hraničních hodnot na úrovni hygienických limitů. V obcích je ohrožena bezpečnost obyvatel a otřesy z těžké dopravy způsobují poškození statiky budov podél silnice.
Opatření: V dubnu 2013 zaslalo město Hustopeče společně s dalšími sedmi obcemi (mezi nimi i obec Vojkovice) žádost na příslušné úřady o stanovení místní úpravy provozu, která by umožnila odklon tranzitní dopravy na souběžně vedoucí, objížděnou dálnici D2 (tj. umístění zakázu vjezdu na komunikaci vozidlům nad 12t s výjimkou místního zásobování).
9/2014: Po dlouhém jednání začalo na trase osazování dopravních značek zakazujích tranzit vozidel nad 12 tun. Jakmile bude celý systém kompletní a skončí uzavírky kvůli opravám na dálnici, budou obce s policií tlačit na dodržování dopravního značení.
|
Zastávka |
Přes obec projíždějí nákladní vozidla, která objíždějí paralelní, zpoplatněnou dálnici D1 (silnice I/23 i II/395 vedou souběžně s D1). Silnice I/23 zároveň představuje jeden z hlavních silničních tahů na České Budějovice a obec Zastávka je také pomyslnou křižovatkou na Moravský Krumlov, potažmo Znojmo.
Informace k 3/2014: situace stejná
Opatření: Obec intenzivně jedná s ŘSD i s vedením Jihomoravského kraje ohledně realizace opatření a omezení zneužívání silnic jako objízdných tras. Pro obec se již dlouho připravuje tzv. obchvat Rosic a Zastávky, tato investiční akce je však stále jen ve fázi prověřování.
|
Znojmo |
Téměř pět tisíc nákladních vozidel (léto 2008) projíždí denně centrem Znojma. Nejvíce postižené ulice jsou - Pražská, Sokolská, Coufalova, Havlíčkova, Mariánské Náměstí, Černochova, Vídeňská a Dukelská. Byl zaznamenán i velký nárůst hluku a prašnosti. Podle hlukových map zde leží jedna z nejhlučnějších silnic na Jižní Moravě. Podle starosty Znojma poznamenalo provoz i zavedení mýtného na dálnici D2. Do Rakouska se lze tudy dostat úplně bez poplatků.
Opatření: Vážení kamionů.
|
Židlochovice |
Město je nadměrně zatíženo tranzitní nákladní dopravou. Kamiony vyhýbající se placení mýtného na dálnici projíždějí touto a dalšími obcemi po trase silnice II/425. Hluk z dopravy dosahuje dle měření hraničních hodnot na úrovni hygienických limitů. V obcích je ohrožena bezpečnost obyvatel a otřesy z těžké dopravy způsobují poškození statiky budov podél silnice.
Opatření: V dubnu 2013 zaslalo město Hustopeče společně s dalšími sedmi obcemi (mezi nimi i město Židlochovice) žádost na příslušné úřady o stanovení místní úpravy provozu, která by umožnila odklon tranzitní dopravy na souběžně vedoucí, objížděnou dálnici D2. Jedná se o požadavek umístění zákazové dopravní značky, která by zakázala vjezd na komunikaci vozidům nad 12t s výjimkou místního zásobování.
9/2014: Na trase začalo osazování dopravních značek zakazujích tranzit vozidel nad 12 tun. Jakmile bude celý systém kompletní a skončí uzavírky kvůli opravám na dálnici, budou obce s policií tlačit na dodržování dopravního značení.
|