V mapě obcí najdete města a vesnice, které jsou zatíženy provozem těžké nákladní dopravy. Dle aktuálních údajů ze září 2015 se jedná o 233 obcí. Zdrojem informací jsou zprávy z médií nebo od samotných zástupců obcí.
Po kliknutí na jednotlivá místa se zobrazí tabulka s názvem příslušné obce a popisem současné situace včetně informací o případných opatřeních vedoucích ke snížení provozu nákladních aut.
Pro zobrazení výpisu obcí dle jednotlivých krajů použijte filtr umístěný pod mapou.
Mapa je průběžně aktualizována a doplňována. Uvítáme proto další informace, které nám můžete zaslat na email: info@dopravnifederace.cz
Podívejte se také, co prosazujeme jako řešení problému.
Černá za Bory |
“Naše obec Černá za Bory spadající pod město Pardubice, je velmi zatížena kamionovou dopravou z areálů firem FOXCONN, STARZONE, FLEXITRONICS a NEDCON, které leží buď přímo v obci, nebo v těsné blízkosti, ale většina kamiónů naší obcí projíždí. Mnohokrát jsme oslovili představitele města, napsali petici,bohužel vítězí firmy nad občany. Jediné co by nám alespoň trochu pomohlo je zpoplatnění silnic, které jsou díky kamionům v dost zoufalém stavu.“
Mgr. Jana Kvačková, Černá za Bory, mluvčí petičního Výboru
|
Česká Třebová |
V důsledku provozu kontejnerového překladiště Metrans v České Třebové zaznamenalo město v posledních měsících (2014) zvýšenou kamionovou dopravu. Výsledkem jsou hluk, prach, poničené silnice a komplikace v dopravě.
"Situace je neúnosná. Musíme dostat kamiony pryč z obytných zón. Narušují tu dopravu, protože na úzkých silnicích se dá kamionům jen stěží vyhnout. A komplikují život všem firmám v průmyslové zóně," řekl českotřebovský starosta Jaroslav Zedník. Společnost navíc plánuje rozšíření dopravního terminálu, což by znamenalo další nárůst kamionové dopravy.
Opatření: Zákaz parkování kamionů (2009).
Na příjezdu do České Třebové od Litomyšle bylo v ulicích Matyášova, Sadová a Semanínská instalováno osm zákazových značek pro nákladní soupravy, jejichž délka přesahuje deset metrů. Cílem je usměrnit nákladní dopravu pouze na hlavní průtah městem, mimo obytné zóny. Jedná se o dalším omezení vjezdu kamionů (informace k 3/2014).
|
Dašice |
Zdroj 1: Denně projedou obcí stovky aut, který si tudy zkracují cestu na severním tahu mezi Prahou a Olomoucí.
Obyvatelé Dašic žijí ve smradu z výfukových plynů a v permanentím hluku. Klepou se jim domy a praskají zdi. Přes hlavní silnici se mnohdy ani nedá přejít.
Zdroj 2: Ještě před pár lety si lidé v Dašicích užívali klidu. Pak se dostavěla dálnice z Prahy do Opatovic, řidiči začali používat GPS navigace a kraj opravil silnici vedoucí na Vysoké Mýto. Výsledek? Kamiony jezdí spícím obyvatelům kousek od hlavy.
Stav k 2/2014: "Situace v Dašicích je spíše horší než lepší, přestože se v roce 2013 za krajské peníze rekonstruoval průtah městem v celkové délce necelého jednoho kilometru. Výhodou této rekonstrukce je pouze zlepšení bezpečnosti chodců, neboť všechny přechody mají ostrůvky. Domnívám se že ke zlepšení dané věci může zásadní způsobem promluvit vybudování nové R35," říká starosta obce Petr Zikmund.
Opatření: Město Dašice v roce 2013 schválilo nový územní plán, který počítá s obchvatem města. Komunikace je však ve vlastnictví Pardubického kraje a není tedy jasné, kdy by mohlo dojít k realizaci stavby.
|
Chrudim |
Ve špičce projede obcí až 20 000 vozidel. Tvoří se dopravní zácpy a z toho vyplývající problémy, jako je hluk a exhalace.
|
Litomyšl |
“Mělo by se stavět co nejdříve, protože situace na silnicích ve Vysokém Mýtě a v Litomyšli už začíná být neúnosná,“ upozorňuje starosta Litomyšle Michal Kortyš. (Situace na I/35 a plánovaná dostavba R35)
V důsledku provozu kontejnerového překladiště Metrans v České Třebové zaznamenalo město Litomyšl v posledních měsících (2014) nárůst kamionové dopravy v samotném centru města. Po silnici II.třídy mezi Litomyšlí a Českou Třebovou projede v obou směrech průměrně 86 kamionů firmy Metrans denně. Kamiony jezdí přes turisticky nejvýznamnější část města, tzv. Zámecké návrší, které je památkou UNESCO. Výsledkem je hluk, poničená silnice a komplikace v dopravě. Firma Metrans přitom původně slibovala, že kamiony budou využívat výhradně silnice I.třídy. Společnost navíc plánuje rozšíření dopravního terminálu, což by znamenalo další nárůst kamionové dopravy.
Opatření: Radnice žádala o omezení vjezdu pro kamiony delší 10 metrů, bohužel zatím neúspěšně - k záměru vydala negativní stanovisko Policie ČR s tím, že na dané silnici zatím kamiony nezavinily žádné nehody, zatímco by mohly způsobit nárůst nehod na silnici I.třídy! (Informace k 4/2014)
|
Němčice |
Situace v obci se zhoršila poté, co bylo zprovozněno kontejnerové překladiště firmy Metrans v České Třebové. Nákladní automobily směřující do překladiště ze silnice I/35 používají silnici druhé třídy II/358 od Litomyšle přes Němčice. Denně jich tu projede až stovka. Společnost navíc plánuje rozšíření dopravního terminálu, což by znamenalo další nárůst kamionové dopravy.
Podél silnice nejsou vybudovány chodníky, takže pohyb v obci je za této situace velmi nebezpečný.
Opatření: Obec chce vystavět chodníky, které by umožnily bezpečnější pohyb v obci, limitem je zejména nedostatek financí. Město Litomyšl žádalo o omezení vjezdu pro kamiony delší než 10 metrů, bohužel zatím neúspěšně - k záměru vydala negativní stanovisko Police ČR (informace k 4/2014).
|
Opatovice nad Labem |
Nejzávažnějším problémem v Opatovicích je totiž podle tamního starosty Pavla Kohouta doprava spojená s částečným dokončením kruhové křižovatky, se zahájením stavby obchvatu obce na silnici I/37 a s řešením dostavby dálnice D11 do Hradce Králové. „Vzhledem k tomu, že žádná z těchto staveb není dokončena, je obec stále velice zatížena dopravou. Silnice číslo II/324 , která vede obcí, slouží jako hlavní tepna pro jízdu vozidel z Pardubic směrem na Liberec, Náchod a Polsko. Na silnici číslo I/37 vedoucí okrajem Opatovic nad Labem vzrostla po dokončení křižovatky podle očekávání doprava,“ řekl Deníku první muž obce Pavel Kohout, který ve stejném duchu napsal i otevřený dopis hejtmanovi Pardubického kraje Radko Martínkovi.
|
Semanín |
V důsledku provozu kontejnerového překladiště Metrans v České Třebové zaznamenala obec Semanín výrazný nárůst kamionové dopravy. Provoz kamionů v obci se zvýšil v souvislosti s překladištěm pětinásobně (denně jich obcí projede cca padesát). Firma slibovala, že domluví s řidiči, aby jezdili jinudy, ale k žádné změně zatím nedošlo. Společnost navíc plánuje rozšíření dopravního terminálu, což by znamenalo další nárůst dopravy.
Opatření: Vedení obce dosáhlo ve spolupráci se Správou a údržbou silnic Pardubického kraje stanovení místní úpravy k zamezení průjezdu kamionů. To však napadl místní podnikatel, a tak nyní probíhá přezkumné řízení (informace k 3/2014).
|
Vítanov |
Po úzké silnici III.třídy, která má nedostatečné podloží ještě z první republiky a je značně poškozená, projíždí těžké cisterny s vleky a kamiony, které si jízdou po silnici nevýznamně zkracují cestu do Hlinska (zejména do Mlékárny Hlinsko). Na opravy silnice chybí kraji finanční prostředky.
Z důvodu zajištění bezpečnosti chodců vybudovala obec v délce 2 km chodník. Silnice je v některých místech v obci široká pouze cca 5 m, takže v případě, že se potkají dva kamiony, používají při vyhýbání chodník a ničí tak nejen rozbitou silnici, ale i nákladně zbudovaný chodník.
Obec v průběhu let několikrát žádala krajský úřad o omezení vjezdu těžké dopravy nad 10 tun, bohužel této žádosti nebylo nikdy vyhověno, a to z neurčitých důvodů.
|
Vysoké Mýto |
Vysokým Mýtem projíždí denně 23 000 aut a kamionů.
Situace na I/35, nejfrekventovanější komunikaci Pardubického kraje, začíná být kritická. Ke znatelnému zhoršení došlo se začátkem modernizace D1 (polovina roku 2013). I po provedené opravě dálnice D1 však řada řidičů nadále jezdí po této trase.
Ve Vysokém Mýtě situace nyní vypadá tak, že v dopravní špičce, zejména v pátek, stojí mnohdy kolona vozidel jedoucích od Hradce Králové na Litomyšl od světelné křižovatky, která je ve městě jediná, až po křižovatku, která se nachází v katastrálním území Zámrsk. Průjezd aut městem se za poslední léta výrazně zvýšil a vzhledem k plánované dostavbě R35 do Ostrova je očekáván další nárůst provozu. Už nyní se bez podchodu a světelně řízených přechodů nedá na neoznačených místech přejít, natož pak silnici přejet autem. Jedinou možností v současné době, jak se dostat z jednoho konce na druhý, je výše zmiňovaná světelná křižovatka.
Opatření: Od září 2015 probíhá výstavba okružní křižovatky při výjezdu z Vysokého Mýta na Litomyšl. Stavbu křižovatky si vymohlo město, kterému se na začátku roku 2014 podařilo dosáhnout toho, aby ŘSD zadalo zpracování projektové dokumentace. Stavba má být dokončena v listopadu 2015.
Umístěním této křižovatky by mělo dojít ke zpomalení vjezdu do Vysokého Mýta a k plynulému dávkování dopravy přes průjezd městem. Obdobné řešení by bylo vhodné hledat i při vjezdu do města od Hradce Králové.
Město vyjednává se státem o nových semaforech a dopravních ostrůvcích. Další dvě okružní křižovatky zůstávají pouze na papíře. Vyvedení aut a kamionů z města si radnice slibuje od plánované rychlostní silnice R35, která je alternativou k dálnici D1. Původní horizont dostavby v letech 2021-2025 se jeví jako nereálný.
|