Aktuálně

Hluk, smrad a otřesy. Obcí, které sužují projíždějící kamiony, už je víc než sto padesát

14. 6. 2012

Dálnice D2 spojuje Brno se Slovenskem. Po zavedení mýtného však nezůstaly všechny kamiony a nákladní auta na dálnici, cestu si zlevňují jízdou po staré silnici, tedy paralelně vedle dálnice přes Nosislav, hustopeče, horní Bojanovice, Velké Němčice či Starovičky. 
Všechny tyto vesnice začlenila Dopravní federace mezi obce, na které vážně doléhají negativní důsledky nákladní dopravy. Tedy hluk, snížená bezpečnost a zplodiny výfukových plynů, které zamořují ovzduší v obci. V takových vesnicích se špatně žije, a co víc, klesá zde cena nemovitostí, ať už domů či pozemků. Místní jsou z hluku a otřesů ve stresu, přibývá respiračních onemocnění a dopravních nehod. 
Do hustopečí začaly zajíždět první kamiony v roce 2007, kdy došlo k zavedení elektronického mýtného. To byla situace pro místní dost šokující. "objevilo se tu tehdy o osm set nákladních aut denně víc," vzpomíná starosta obce Luboš Kuchynka. To znamená průměrně o dva náklaďáky za minutu navíc. 

Rychlé kamiony 

Město monitoruje dopravu radary, jenomže ty zaznamenají jen počet automobilů a nedokážou rozlišit, jestli jde o osobní, nebo o nákladní vozidla. i tak místní odhadují, že po zavedení mýtného jejich obcí projede o třicet procent náklaďáků navíc. V domech přiléhajících k hlavní silnici drnčí okenní tabulky, třesou se poličky, přeskakují citlivé přehrávače cédéček. Není možné větrat, záclony aby člověk pral každý měsíc. 
Místní opravili původní silnici zejména kvůli statice kolem stojících domů, takže otřesy v domech už nejsou tak silné. i přesto si obyvatelé stěžují. hlavně na to, že kamiony jezdí rychleji, než je v obci povoleno, a kromě toho, že je jejich průjezd nepříjemný, je i zdraví nebezpečný. 
hustopeče mají informační radary s informací o rychlosti, které alespoň symbolicky nutí řidiče zpomalit, ale třeba sousední Starovičky zatím ne. a řidiči kamionů na to podle místních obyvatel hřeší. "Zákaz jízdy kamionů v těchto obcích není možný," tvrdí autoři mapyDopravní federace, která hustopeče i Starovičky zahrnula mezi sto padesát kamionovou dopravou nejpostiženějších obcí. 
Ve Starovičkách plánují zpomalovací retardéry, tedy až jim za dva roky umožní místní rozpočet opravit silnici. Dnes je tak rozbitá, že ani žádné retardéry nepotřebuje. Ty pak nejenom zpomalí dopravu, ale znepříjemní kamionům jízdu tak, že se možná vrátí zpátky na dálnici. 

A systémové řešení? 

Dopravní federaci ho mají: mýtné se nesmí týkat jen kamionů na dálnicích, ale mělo by být rozšířené i na silnice nižších tříd. Právě ty nejsou konstruované pro takovou zátěž a méně vydrží – proto by z vybraného mýtného měly být průběžně opravovány. 
Zatím je mýtné spíš symbolické a peníze z něj se hromadí v centrální pokladně Státního fondu dopravní infrastruktury. "Za příklad dobré praxe lze považovat Švýcarsko, kde se pomocí mýtného systému daří alespoň omezovat nárůst kamionové dopravy a přesouvat nákladní dopravu na železnici," stojí v Memorandu za rozšíření mýtného pro nákladní dopravu i na silnice první, druhé a třetí třídy, které podepsaly desítky obcí a občanských iniciativ. Podle nich mýtné ani zdaleka nedosáhlo toho, čeho mělo – tedy přesunutí části nákladní dopravy na železnici a odradit dopravce, kteří využívají Česko jen jako tranzitní zemi, aniž by tu cokoli nakládali nebo vykládali. 
Mapu nejpostiženějších obcí najdete na adrese www.dopravnifederace.cz.

 

Článek ke stažení na: http://moravskehospodarstvi.cz/admin/website/download/archiv-pdf/moravske-hospodarstvi-cerven-2012/_showFile.php (str. 12)

 

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy