Aktuálně

Kvůli kamionům praskají domy, stěžují si obyvatelé Pouchova

11. 10. 2011

 

HRADEC KRÁLOVÉ Obyvatelé části Hradce Králové Pouchova, kteří si stěžují na nárůst provozu kamionů, narazili na bariéru úředních vytáček. Chtějí, aby úřady jejich problém řešily, ale ty si ho přehazují jako horký brambor.
Skupina obyvatel, jichž se problém týká nejvíc, už v polovině června poslala na hradecký magistrát petici. Vadí jim, že kamiony směřující do hradecké skladištní oblasti, se nevracejí na městský okruh a na obvyklé výpadovky, ale směrem na Rusek či Předměřice jezdí ulicemi Velkou, Piletickou a Na Dubech, které jsou lemovány rodinnými domy.
"Jsme přesvědčeni, že se kamiony vyhýbají mýtným branám, aby ušetřily. Trvá to asi rok. A nám kromě zvýšeného hluku a prachu ještě praskají domy," uvedl mluvčí petičního výboru Jiří Andrýs. Petičníci chtějí, aby město do těchto ulic omezilo vjezd některých nákladních aut.
Hradecký magistrát se však s peticí vypořádal jednoduše - přehrál ji na krajský úřad se zdůvodněním, že silnice není v jeho vlastnictví a město s tím nemůže nic dělat.
"Je to silnice 3. třídy ve vlastnictví kraje a dopravu na ní ze zákona nelze svévolně omezovat. Pokud tam není havárie nebo nějaká přírodní katastrofa, nemáme žádné kompetence tam průjezd zakazovat. Nemohu řešit ani to, zda je to vhodná nebo nevhodná trasa pro kamiony. V okolí, třeba ve skladištní oblasti, jsou cíle pro nákladní dopravu, takže tam jezdí," řekla vedoucí dopravního odboru na hradeckém magistrátu Pavla Černá. A obyvatelům ještě doporučila, aby se kvůli měření hluku a prašnosti obrátili na hygienickou stanici.
"Jelikož Hradec nebude případným účastníkem správního řízení pro omezení dopravy na této silnici, máme petici za vyřízenou," napsala stroze na konci července obyvatelům Černá.
Tím je však hodně rozzlobila. "Jsme součástí města, úřad to přece nemůže jen tak smést ze stolu! Svým obyvatelům by měl pomoci," míní jeden ze signatářů petice Josef Desenský.
Za obyvatele se postavila komise místní samosprávy. "Nemyslím si, že je správné, že to magistrát předal dál a nic s tím nedělá. Měl by se spojit s vlastníkem a navrhnout nějaké řešení. Pro lidi je složité lítat od čerta k ďáblu. Jde o majetky občanů města," uvedla předsedkyně komise místní samosprávy Hana Špatenková. Za pravdu petičníkům dává i vlastník komunikace Královéhradecký kraj.
"Řešit by to měl právě dopravní odbor města, protože je to příslušný silniční správní úřad. Ten povoluje dočasnou, popřípadě trvalou místní úpravu dopravního značení, tedy přesně to, co autoři petice požadují. Může tedy v celé věci zjednat nápravu či navrhnout určitá řešení. Odbor dopravy to však řešil pouze z pohledu samosprávy a předkladatele petice odkázal na další úřady. Kraj sice silnici vlastní, ale magistrát jako místní orgán rozhoduje, jaké značky tam budou, stejně jako kraj vykonává státní správu na silnicích patřících státu," vysvětlil mluvčí krajského úřadu Imrich Dioszegi. Ulice na Pouchově a na Slezském Předměstí v Hradci Králové, které sousedí s tamní skladištní oblastí, mají s nákladní dopravou problémy dlouhodobě. Podle odboru hlavního architekta se to může vyřešit v zásadě až poté, co bude postaven severní obchvat města.
"Hlavní trasy navazující na skladištní oblast, tedy ulice Kladská a Pouchovská, jsou značně přetížené. Připravujeme rychlejší trasy, ale ty vzniknou, až se skladištní oblast napojí na severní obchvat. Ale dnes není nikdo schopen říci, kdy to bude. Teď se tvoří nový územní plán, do kterého se už promítnou nové trasy včetně severního obchvatu, ovšem jejich výstavba se uskuteční až za dlouhou dobu," řekl Karel Šimonek, který na hradeckém odboru hlavního architekta zpracovává dopravní koncepce.

(Vladimír Bílek)

---

FAKTA
Na co poukazuje petice

- na velký nárůst kamionové dopravy v ulicích Velké, Piletické a Na Dubech
- na praskání zdí či domů
- na hluk a prach
- požaduje omezení tranzitní nákladní dopravy s výjimkou zásobování

 

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy