Aktuálně

Na stavbu zbytečných jezů doplatí mnoho měst a obcí

5. 8. 2010

Společná tisková zpráva: Arnika,  Dopravní federace, Zelený kruh

Na stavbu zbytečných jezů doplatí mnoho měst a obcí

Praha, 5. srpna 2010 - Pokud ministr Bárta zítra přislíbí státní dotaci na
stavbu jezů na dolním Labi, musí jasně říci, které stavby obchvatů měst a
obcí chce zastavit.  Ministerstvo dopravy již oznámilo, že díky vládním
škrtům zruší řadu silničních a dálničních staveb. Dodatečný slib
miliardových dotací do neefektivní vodní dopravy by vedl k rozšíření seznamu
o zrušené obchvaty.

Náklady na výstavbu dvou jezů (Malé Březno na Ústecku, Prostřední Žleb na
Děčínsku)  včetně dalších potřebných úprav řeky ministerstvo dopravy před
mnoha lety odhadovalo na 6,2 miliardy korun, od té doby odhadovaná částka
stále roste. V případě přislíbení státní dotace jezům by miliardy korun
chyběly na stavbu potřebných obchvatů měst a obcí. Nejvyšší kontrolní úřad
ve své zprávě z roku 2009 přitom označil projekt jezů za nerentabilní.

Od roku 2005 se Ředitelství vodních cest Ministerstva dopravy neúspěšně
snaží připravit projekt jezů, který by vážně nepoškozoval chráněnou přírodu.
Dokud na něj nezíská kladný posudek tzv. hodnocení dopadů na NATURU 2000,
nemůže pokračovat proces posuzování vlivů na životní prostředí (EIA).
Posudek může následně přezkoumat  Evropská komise. Projekt, který by
poškodil přírodu, nesmí podle platných pravidel získat žádnou podporu z
fondů Evropské unie.

Koho nejvíce ohrožuje případná podpora neefektivní a zbytečné stavby jezů na
Labi:
.       Města a obce bez obchvatů,  kterými bude dále procházet těžká
nákladní doprava
.       Účastníky silničního provozu v celém regionu, který přijde o peníze
na zvýšení bezpečnosti dopravy.
.       Účelnost státních investic, protože vedle již uskutečněné
modernizace železničních koridorů, která vytvořila volnou kapacitu
ekologicky šetrné přepravy, by stát platil vytváření zbytečné další
přepravní kapacity ve stejném směru a pro stejný typ zboží
.       Unikátní přírodu Labského kaňonu, příjmy z turistického ruchu, snahu
rybářů a ochránců přírody o návrat vzácných druhů ryb do našich řek

Aleš Kuták z Dopravní federace: "Již postavený železniční koridor má o jeden
řád větší volnou kapacitu pro přepravy do Hamburku či  dalších přístavů, než
kolik zboží má podle prognóz Ředitelství vodních cest plout po Labi v roce
2020 v případě postavení plavebního stupně Děčín. Za situace, kdy se z
finančních důvodů vážně uvažuje o zastavení výstavby obchvatů obcí neúnosně
trpících průjezdnou dopravou, je snaha místních lobistů prosadit stavbu
plavebního stupně Děčín nehorázná."

Jana Vitnerová ze sdružení Arnika: "Jezy na Labi nenávratně poškodí přírodu
a české ekonomice nepomohou. Zboží se po Labi dopravuje stále méně, a to i v
obdobích, kdy je v řece vody dostatek. Je to ekologický i ekonomický
nesmysl."

Poznámky:

Další informace lze nalézt například na adrese
www.voda.arnika.org/proc-nestavet-jezy

Kontakty:
Ing. Jana Vitnerová, Arnika, program Ochrana přírody
Tel.: +420 775 315 818,  e-mail: jana.vitnerova@arnika.org

Mgr. Aleš Kuták, Dopravní federace
Tel.: +420 775 927 210, e-mail: ales.kutak@dopravnifederace.cz

Mgr. Daniel Vondrouš, Zelený kruh
Tel.: +420 724 215 068, e-mail: vondrous@zelenykruh.cz

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy