Dopravní noviny
Ministerstvo dopravy zpoplatní od ledna příštího roku mýtem 193,8 kilometru silnic první třídy, tedy zhruba o osmdesát kilometrů méně, než ještě na konci září předpokládal návrh vyhlášky. Na poslední chvíli úřad z vyhlášky vyškrtl silnici č. 9 od České Lípy k německým hranicím a silnici č. 10 z Turnova do Harrachova. Na začátku října to oznámil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
“Devět a deset tam nebudou, protože to jsou komunikace, které již jsou předmětem zkoumání satelitu,” upozornil Jiří Hodač na úvahy ministerstva o využití satelitní technologie. Podle něj tak nemá stavba mikrovlnných bran na “devítce” a “desítce” smysl. Zpoplatnění obou silnic ovšem požadovali hejtmani dotčených krajů kvůli hustému provozu.
Většina nově zpoplatněných úseků silnic první třídy vede v místech, kde se do budoucna počítá s otevřením dálnice. Mýtné se bude vybírat také na silnicích, které propojují českou dálniční síť se zahraničím nebo vedou od dálnic k velkým městům.
Nákladní vozidla o hmotnosti dvanáct a více tun tak budou platit například na dálničním přivaděči z Jihlavy, na silnici číslo 33 mezi Hradcem Králové a Náchodem nebo mezi Přerovem a Frýdkem-Místkem. Naopak zdarma budou jezdit kamiony i nadále po silnici č. 3 z Prahy do Českých Budějovic, a to i přesto, že dokončení jihočeské dálnice D3 je stále v nedohlednu.
Prozatím se mýtné v ČR vybírá jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Rozšíření na silnice první třídy mělo být podle původních plánů ministerstva mnohem větší; navržených 200 kilometrů je pouhým zlomkem původně plánovaných 1200 kilometrů. Kvůli úvahám o satelitním systému však ministerstvo od širšího zpoplatnění “jedniček” mýtnými branami s mikrovlnnou technologií upustilo.
Změnu zakázky upraví dodatek ke smlouvě mezi státem a firmou Kapsch, která mýtný systém buduje. Dodatek má být podepsán v nejbližších dnech. “Pracují na něm právníci,” řekl Jiří Hodač. I bez dodatku však Kapsch již začal s výstavbou ocelových mýtných bran; prozatím se hloubí základy. Podle zástupce Kapsche Davida Šimoníka začne systém na silnicích první třídy fungovat včas od 1. ledna příštího roku.
Podle vyhlášky bude průměrná sazba mýtného na silnicích první třídy 2,60 Kč za kilometr. Skutečně zaplacená částka se však bude lišit podle počtu náprav, denní doby jízdy nebo množství emisí. Na dálnicích platí nyní silniční dopravci v průměru 4,05 Kč za kilometr. Od ledna, kdy systém začal fungovat, zaplatili celkem přes 4,2 miliardy Kč.
Kolik k celkové sumě přidají silnice první třídy, není jasné. Pro případ zpoplatnění celých 1200 kilometrů odhadoval ministr dopravy Aleš Řebíček celkovou sumu na 1,5 miliardy Kč. Při prostém vydělení šesti to vychází na 250 milionů Kč.
Ministerstvo dopravy se do budoucna nevzdává rozšíření systému mýtného ani na zbytek silnic první třídy a nižších tříd, které by hlídaly družice. Nyní úřad zpracovává analýzu ekonomické výhodnosti takového kroku. V krajním případě by se tak mýtné mohlo platit na všech 60 tisících kilometrech české silniční sítě.
SILNICE PRVNÍ TŘÍDY, NA NICHŽ SE BUDE OD LEDNA VYBÍRAT MÝTNÉ
Silnice první třídy – Úsek |
Délka v kilometrech (celkem 193,8) |
Praha-Zbraslav – Jíloviště |
3,8 |
I/11 Hradec Králové, Kukleny – Plotiště nad Labem |
3,8
|
I/11 Svibice – státní hranice ČR/PL |
17,2 |
I/30 Lovosice – Ústí nad Labem |
14,1 |
I/33 Plotiště nad Labem – Staré Město nad Metují |
20,8 |
I/35 Dolní Chrastava – Rychnov u Jablonce |
20,6 |
I/35 Křelov – Olomouc |
2,3 |
I/38 D1, exit 112 Jihlava – Jihlava |
I 7,5 |
I/47 Kroměříž – Hulín |
3,8 |
I/47 Přerov – Bělotín |
20,7 |
I/48 Bělotín – Frýdek-Místek |
39,3 |
I/52 Brno-centrum D1 – Modřice |
1,7 |
I/52 Velký Dvůr – státní hranice ČR/Rakousko |
20,7 |
I/55 Přerov, Horní Moštěnice – Hulín |
6,6 |
I/58 Příbor – Ostrava, Krmelín |
10,9 |
Zdroj: MDČR