Aktuálně

S hybridním systémem se na českých silnicích počítá zhruba až od roku 2014

26. 2. 2009

Automobily o hmotnosti nad 3,5 tuny by měly platit mýtné až od 1. ledna 2011. Ve čtvrtek 25. února 2009 to doporučil sněmovní hospodářský výbor, když projednával poslaneckou novelu, která rozšíření mýtného navrhuje. Poslanci nedoporučili zavedení elektronických vinět nahrazujících současné papírové dálniční známky. Navrhli také prodloužit platnost současných sedmidenních nálepek na deset dní.

Výbor doporučil mýtné pro auta nad 3,5 tuny až od roku 2011

Automobily o hmotnosti nad 3,5 tuny by měly platit mýtné až od 1. ledna 2011. Ve čtvrtek 25. února 2009 to doporučil sněmovní hospodářský výbor, když projednával poslaneckou novelu, která rozšíření mýtného navrhuje. Poslanci v pozměňovacím návrhu naopak nedoporučili zavedení elektronických vinět nahrazujících současné papírové dálniční známky. Navrhli také prodloužit platnost současných sedmidenních nálepek na deset dní.

Některé části novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou předložili poslanci Oldřich Vojíř (ODS), Jan Kasal (KDU-ČSL) a Pavel Suchánek (ODS), by mohly ale začít platit od vyhlášení. Jde hlavně o ustanovení, kterými se do českého práva zavádějí evropské směrnice.

Poslanecký návrh původně počítal s tím, že by se mýtné na malé nákladní vozy rozšířilo již od ledna letošního roku. Myšlenku na odklad mýtného na výboru ve čtvrtek vznesl ministr dopravy Petr Bendl. "V situaci, kdy se rodila myšlenka, že toto učiníme, rostlo hospodářství šesti procenty," připomněl. Zdůraznil také, že kvůli současné krizi a nižšímu objemu přepravovaného zboží očekává pokles výběru mýtného až o 20 procent. Jen za leden se výběr mýtného propadl meziročně o 100 milionů korun. Jako nejzazší termín rozšíření mýtného doporučil právě rok 2011.

Návrh na odklad pak oficiálně vznesl poslanec Zdeněk Prosek (ODS). Poukázal na to, že zpoplatnění například již od příštího roku by na podnikatele dopadlo v době, kdy by mohla ekonomika být teprve na dně recese, a navíc by to bylo před volbami do sněmovny plánovanými na rok 2010. To by byla politická sebevražda pro kohokoli, poznamenal.

"Na druhé straně půjdeme tvrdě cestou vymáhání silničních pravidel," řekl Bendl na čtvrtečním diskusním setkání týdeníku Euro k budoucnosti dopravy. Náklaďáky například na některých místech budou hlídat automatické váhy, které zjistí, zda řidič neporušil značku o nejvyšší hmotnosti vozidla. Podle Bendla totiž vozy ve velké míře nerespektují zákaz vjezdu vozidel těžších než 3,5 tuny a ničí tak silnice. Otázkou prý zůstává, koho trestat. Zda řidiče či majitele dopravních firem, kteří často řidiče nutí k porušování pravidel. "To se bude muset legislativně vyřešit," řekl ministr.

Sněmovní výbor také doporučil, aby se mýtné lišilo nejen podle počtu náprav, ale i podle času jízdy. Tak by dopravci například místo zákazu jízdy v určité době mohli platit vyšší mýtné. Podle Bendla tento návrh podporuje i ministerstvo dopravy s tím, že by se jím dal nahradit plánovaný páteční zákaz jízd kamionů.

Bendl na diskusním setkání také řekl, že s hybridním systémem, který by kombinoval současný mikrovlnný systém se satelitním, se na českých silnicích počítá zhruba až od roku 2014. Hybridní systém by měl fungovat na větší rozloze než současné mýtné brány a měl by se rozšířit i na silnice nižších tříd.

Přijatý návrh je usnesením výboru. Konečné slovo o podobě zákona má vždy celá Poslanecká sněmovna. Ta by se jím měla zabývat na březnové schůzi. Pokud ho schválí, dostane ho k projednání ještě Senát a poté k podpisu prezident republiky.

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší.



 

Vytvořeno dne: 26.2.2009

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy