Srovnání systémů mýtného pro kamiony v zemích EU a Švýcarsku vychází dnes v češtině. Vydává jej Dopravní federace [1] ve spolupráci s evropskou ekologickou organizací Transport and Environment [2]. Česká republika z něj nevychází právě nejlépe.
Publikace s názvem Cena, kterou stojí za to platit, přináší informace o uplatňování evropské směrnice o zpoplatňování nákladní dopravy (Směrnice č. 2006/38/EC). U každého státu také uvádí přehled plánovaných kroků a upozorňuje na další možnosti, jak systém mýtného v jednotlivých zemích rozvíjet. Lze ji stáhnout na adrese http://www.dopravnifederace.cz/files/cena-kterou-stoji-za-to-platit.pdf.
Pro Českou republiku je nejzajímavější srovnání s Rakouskem, Německem a Švýcarskem, kde fungují podobné systémy, jako u nás. Ukazuje se, že zde jsou patrné rozdíly, z nichž naše země nevychází nejlépe – nedaří se jí totiž objem silniční nákladní dopravy snižovat.
Pavel Doucha z Dopravní federace řekl:
„Princip těchto systémů je podobný, ale jsou mezi nimi patrny jasné rozdíly. Nejpropracovanější systém švýcarský v posledních letech vedl k poklesu objemu nákladních přeprav po silnicích o cca 5 procent ročně, zatímco dosavadní údaje z Česka žádný pokles kamionové dopravy nevykazují. Přestože jsou ve Švýcarsku zpoplatněny všechny silnice a poplatky jsou nejvyšší v Evropě, nedošlo ke zvýšení spotřebitelských cen. Rozdíl mezi Českem a Švýcarskem je v nastavených parametrech: ty švýcarské sledují prioritu tamní dopravní politiky, kterou je omezování silniční nákladní dopravy a její přesun na železnici, včetně reinvestování značné části výnosů systému právě do železnice.
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, které je členem Dopravní federace, řekl:
„Mýtné je potřeba nastavit tak, aby přispělo k omezení kamionové dopravy a tím i snížení hluku a množství výfukových plynů. Podle odhadů samotné české vlády činí ekologické škody z nákladní automobilové dopravy asi 55 miliard korun ročně.
Přesto vláda přistupuje k vylepšení mýtného vlažně. Nejenže nesplnila slib zavést od roku 2008 mýtné i pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny, ale neřeší aktivně ani problém objiždění zpoplatněných úseků dálnic po jiných silnicích. Systém mýtného je nutné bez otálení podstatně rozšířit.“
Poznámky:
[1] Dopravní federace je společným sdružením několika významných českých nevládních organizací, které se zabývají vlivy dopravy na životní prostředí. Jejím hlavním cílem je podílet se aktivně na řešení problémů dopravy ve vztahu k ochraně životního prostředí. Více na www.dopravnifederace.cz
[2] T&E - European Federation for Transport and Environment je nejvýznamnější evropskou ekologickou organizací, která se zabývá prosazováním trvale udržitelné dopravy. Sídlí v Bruselu a pracuje především na celoevropské úrovni. Její činnost je podporována 49 členskými nevládními organizacemi z 21 zemí EU.