Aktuálně

Výrobci aut z Evropy předběhli v závodě za nižšími emisemi většinu svých asijských konkurentů

5. 12. 2012

Evropská ekologická organizace Transport & Environment dnes zveřejnila pravidelnou zprávu o plnění závazků automobilek ke snižování emisí oxidu uhličitého u osobních automobilů [1]. Ve snaze splnit limit 95 gramů na ujetý kilometr nastavený Evropskou komisí pro rok 2020 se nejlépe daří automobilkám evropských výrobců, kteří se umístili na prvních devíti místech, zatímco konec žebříčku obsadili výrobci z Asie. Koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, udělal velký skok, když zredukoval spotřebu u nových automobilů v roce 2010 o šest procent, avšak stále zůstává mezi velkými evropskými výrobci pozadu (na 6. místě).

Celkově klesly emise nových vozů v EU za minulý rok v průměru o 3,3 % (ze 140 g CO2/km na 136). Nyní tedy chybí pouze 4 % na cestě k limitu 130 g/km v roce 2015, který pro automobilky stanovuje evropská legislativa. Čtyři roky před termínem, tedy v roce 2011, tohoto limitu již dosáhly Fiat, Toyota and Peugeot-Citroën.

K tomu, aby byl v roce 2020 dosažen limit 95 g/km postačí každoroční pokles o 3,8 %, přičemž v posledních čtyřech letech se emise snižovaly v průměru o 4 %. Ukazuje se tak, že dodržení standardu pro rok 2020 bude mnohem jednodušší, než jak automobilky proklamovaly. [2]

Jos Dings, ředitel organizace Transport and Environment, říká: "Již dříve jsme věděli, že automobilky v EU jsou schopny limit pro rok 2015 překonat s velkým předstihem. Nyní se potvrzuje, že limitu nastaveného pro rok 2020 z nich může většina snadno dosáhnout, přičemž evropští výrobci aut jsou na tom celkově lépe než jejich asijští konkurenti. Proto bychom měli začít jednat hned a nastavit standard pro rok 2025 na 60 g/km. Prospěje to nejen ekologičtější dopravě, ale také peněženkám řidičů, kteří ušetří na účtenkách za pohonné hmoty."

Zpráva se také zabývá znepokojujícími důkazy o tom, že pokles emisí a spotřeby v grafech dosahují automobilky nejen díky technologickému zlepšování aut, ale také pomocí "optimalizace" způsobu jejich testování. Výsledkem je zvětšující se mezera mezi oficiálními a reálnými údaji o spotřebě vozidla.

Greg Archer, manažer čistých vozidel z Transport and Environment, k tomu uvádí: "Je jasné, že část úspěchu nevychází z toho, že inženýři navrhují auta, která jsou více efektivní na silnici, ale spíše z manipulace způsobu, jakým jsou testována. To by mělo přestat: pokles na papíře by měl odpovídat poklesu spotřeby na silnici. Pokud ne, naše limity CO2 musí být přísnější, aby zohledňovaly tento rozpor."

Tisková zpráva Transport and Environment v angličtině zde: http://www.transportenvironment.org/press/european-carmakers-'overtake'-most-asian-competitors-green-race-te-report-shows

 

Kontakty:

Greg Archer, Transport and Environment, +32 (0)2 893 0849, greg.archer@transportenvironment.org

Pavel Přibyl, Dopravní federace, +420 603 207 249, pavel.pribyl@dopravnifederace.cz

Poznámky:

[1] Zpráva ke stažení na: http://www.transportenvironment.org/publications/how-clean-are-europes-cars-2012

[2] Podle Evropské agentury pro životní prostředí jsou osobní automobily zodpovědné za 13 % z celkových emisí CO2 v Evropě a přibližně za polovinu všech emisí z dopravy. Viz: www.eea.europa.eu/publications/towards-a-resource-efficient-transport-system

 

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy