Nezničitelné Babišovy žluté lány
Tak dlouho jsme mluvili o neustálém střetu zájmů předsedy ANO a ministra financí Andreje Babiše, až jsme zapomněli, jak takový střet vlastně vypadá.…
Doprava a emise
Silniční doprava je jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů a znečištění ovzduší. Dopravní federace se problematikou emisí z dopravy, zejména skleníkových plynů, zabývá ve spolupráci s evropskou organizací Transport & Environment, jíž jsme členem. Cílem projektů, které organizace T&E zastřešuje a kterých se účastní nevládní organizace z různých států EU, je pomoci prosazovat opatření, zejména na evropské úrovni, která povedou k účinnému snižování emisí z dopravy.
Aktuálně probíhající projekt ("Winning over the member states on European transport issues 2014-2015") se zaměřuje na tato témata:
- Doprava a klimatický balíček 2030 - v říjnu 2014 se konal summit EU, na kterém hlavy vlád členských států rozhodovaly o tzv. klimaticko-energetickém balíčku pro rok 2030 (cíle a nástroje pro snižování emisí skleníkových plynů, včetně oblasti dopravy). V období před summitem se objevovaly návrhy ze strany některých států a zájmových skupin, aby emise ze silniční dopravy byly začleněny do evropského systému obchodování s emisními povolenkami (tzv. ETS). ETS je však ve své současné podobě velmi neúčinným a špatně fungujícím nástrojem, navíc zařazení emisí ze silniční dopravy do systému ETS by mohlo ohrozit již využívané a mnohem účinnější nástroje regulace CO2 z dopravy, zejména standardy CO2 pro nová vozidla. O rizicích začlenění silniční dopravy do systému ETS se můžete více dozvědět ve studii, kterou nechala vypracovat European Climate Foundation (ke stažení zde).
- Paliva a emise - ropná paliva jsou výrazným zdrojem emisí. Mezi „nejšpinavější" paliva tohoto druhu patří ropa z tzv. ropných (dehtových) písků. V roce 2009 Evropská Unie schválila legislativu, tzv. Fuel Quality Directive, zavazující evropské dodavatele paliva snížit emise skleníkových plynů z paliva o 6 % do roku 2020. Zůstala však nedořešena otázka, jakým způsobem bude cíle dosaženo. Z tohoto hlediska bylo proto klíčové, jaký návrh implementace legislativy předloží Evropská komise. Bohužel však zatím zvolila velmi umírněnou cestu, která kontroverzní paliva, jako jsou ropné písky, žádným výrazným způsobem nereguluje. Více informací k tématu viz tisková zpráva Transport & Environment ze 17.12.2014
Zcela klíčovým tématem je problematika biopaliv. Dle platné legislativy jsou státy EU zavázány do roku 2020 splnit 10 % podíl obnovitelných zdrojů v dopravě, tj. prostřednictvím biopaliv. Bohužel biopaliva 1.generace, která jsou dnes nejvíce využívána, mají značné negativní environmentální i sociální dopady (odlesňování, ztráta biodiverzity, zvyšování emisí skleníkových plynů - zejména v důsledku nepřímé změny využití území, nárůst cen potravin, vysídlování lidí z jejich domovů aj.). Poptávka po biopalivech v Evropě v důsledku evropské politiky značně vzrostla a tím i celosvětová produkce surovin pro jejich výrobu, konkrétně například produkce kontroverzního palmového či sójového oleje aj. Tyto skutečnosti si vyžádaly reformu evropské politiky v oblasti biopaliv, která je nyní aktuálně projednávána v orgánech EU (konkrétně jde o úpravu cílů pro rok 2020 a nastavení politiky po roce 2020). Je zcela zásadní, jakou změnu biopalivové politiky Evropský parlament společně s Radou v první polovině roku 2015 schválí. Detailní informace k problematice biopaliv a k probíhající reformě naleznete například na webu: http://biofuelsreform.org/
- Snižování emisí u vozidel - v roce 2008 zavedla EU nařízení stanovující závazné standardy emisí CO2, které musejí splnit nová osobní auta od roku 2015 a od roku 2020. (V roce 2010 zavedla EU závazné standardy CO2 také pro dodávky). Tato opatření se ukázala jako poměrně účinný nástroj ke snižování emisí. Regulace emisí CO2 u aut výrazně zrychlila tempo, jakým se meziročně zvyšuje efektivita vozidel, tj. snižování spotřeby paliva u nových vozidel. Mezi lety 2007 a 2013 se emise CO2 u nových aut snížily v průměru o 20 % a došlo díky tomu i k celkovému snížení emisí ze silniční dopravy. Do konce roku 2014 se Komise zavázala projednat cíl pro rok 2025, tedy další snižování emisí u nových aut od roku 2025. Z tohoto hlediska je důležité, aby EU přijala dostatečně ambiciózní cíl, který zajistí další výrazné snižování emisí CO2. Obdobně by se mělo postupovat také u nákladních aut. Více informací k tomuto tématu naleznete zde.
Partnerem projektu je Hnutí DUHA.
Projekt je realizován díky finanční podpoře: