Související aktuality
Německo chce rozšířit mýtné pro nákladní auta. Osobní zatím odložilo na neurčito

Zatímco zavedení mýtného v Německu pro osobní auta je odloženo, ministři plánují rozšíření povinnosti pro nákladní auta. Ministr financí chce…

vice v původním článku

Kamiony zaplatily mýto za dvě miliardy kilometrů. Stát mohl vybrat víc

Kamiony v Česku najely po zpoplatněných silnicích a dálnicích přes dvě miliardy kilometrů, každý pracovní den jich po Česku jezdí 66 tisíc. Výběru…

vice v původním článku

Jak jsme na tom ...

Obyvatelé řady českých měst a obcí strádají v důsledku intenzivní nákladní dopravy, která se jim valí přímo pod okny a přináší řadu negativních vlivů jako je hluk, vibrace, zhoršení ovzduší, stres, zvýšený bariérový efekt, snížení bezpečnosti pro chodce a dopad na ceny nemovitostí.

Od konce devadesátých let vzrostly výkony silniční nákladní dopravy v České republice o polovinu, přičemž mezinárodní přeprava stoupla za stejné období o 120%. Tento nárůst nezpůsobuje stoupající objem přepravovaného zboží, ale nárůst průměrné přepravní vzdálenosti, která vzrostla v letech 1998 - 2008 ze 72 km na 118 km. To vše za cenu rostoucího poškozování dopravní infrastruktury a dalších externích nákladů, které jsou přenášeny na společnost a životní prostředí. Konkrétně v roce 2006 šlo o 77 miliard škod ročně na silniční infrastruktuře a 46 miliard externích nákladů (viz Studie Spravedlivé zpoplatnění silniční a železniční dopravy).

Již dříve vážná situace se zhoršila poté, co byl v roce 2007 zaveden neúplný systém mýtného pro nákladní vozidla nad 12 tun. Ten totiž zatím zahrnuje v zásadě jen dálnice a rychlostní silnice. To v mnoha případech motivuje k objíždění zpoplatněných úseků po zbytku silniční sítě, na které mýtné zavedeno není. Počínaje rokem 2010 platí mýtné vozidla od 3,5 tun, a přestože škodí méně, jsou při stejném počtu náprav zpoplatněna stejnou sazbou jako vozidla nad 12 tun. Rozsah mýtných úseků se rozšířil pouze o nově otevírané dálnice a rychlostní silnice a dva úseky silnic I. třídy, což nezamezí objíždění, ke kterému jsou tak navíc motivována i lehčí nákladní vozidla. Na menších silnicích hrozí vzrůst zatížení obzvláště v pátek odpoledne, kdy je mýtné až o 43% dražší než přes týden a zároveň nastává špička rekreační dopravy.

V roce 2008 jsme z dat nezávislých na provozovateli systému (fy Kapsch) spolu s Centrem UK pro otázky životního prostředí analyzovali rozdíly mezi objemy kamionových přeprav na totožných úsecích dálnic v letech 2006 (před zavedením mýtného) a 2007 (s mýtným). Vznikla tak studie s názvem Analýza vlivů mýtného na intenzitu silniční nákladní dopravy v ČR, která ukázala na pokles objemů přeprav na dálnicích o 10-13%. Vzhledem k tomu, že celkové výkony v nákladní silniční dopravě soustavně narůstaly, lze usuzovat, že se úbytek kamionů na dálnicích promítá do nárůstu jejich počtů na nezpoplatněné síti. Podobný závěr se objevil také v publikaci ŘSD z roku 2009 - Páteřní síť dálnic a rychlostníc silnic v ČR (s. 31).

 

Více se o stávajícím systému mýta u nás můžete dozvědět zde.


 

Horní Police, silnice II.třídy

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy