Související aktuality
Německo chce rozšířit mýtné pro nákladní auta. Osobní zatím odložilo na neurčito

Zatímco zavedení mýtného v Německu pro osobní auta je odloženo, ministři plánují rozšíření povinnosti pro nákladní auta. Ministr financí chce…

vice v původním článku

Kamiony zaplatily mýto za dvě miliardy kilometrů. Stát mohl vybrat víc

Kamiony v Česku najely po zpoplatněných silnicích a dálnicích přes dvě miliardy kilometrů, každý pracovní den jich po Česku jezdí 66 tisíc. Výběru…

vice v původním článku

Mýtné pro silniční nákladní dopravu

Zdokonalení a rozšíření mýtného systému pro nákladní dopravu je jedním z témat, kterým se dlouhodobě zabýváme. Prosazujeme reformu mýtného, která by zajistila, aby v ulicích a na silnicích ubylo kamionů. Cílem a funkcí mýta má být:

 

 

Ministerstvo dopravy musí v roce 2015 učinit zásadní kroky pro fungování mýtného systému po roce 2016, kdy končí smlouva se současným provozovatelem - firmou Kapsch. Další postup ministerstvo rozdělilo do 3 fází. V první fázi, proběhne "soutěž" na tříletý provoz stávajícího systému.  Dle ministerského návrhu (*) pro vládu by mělo následovat ve druhé fázi  rozšíření mýta na další síť silnic. Z výroků zástupců ministerstva však slyšíme opakující se argumenty, proč systém rozšířit nejde, je neefektivní apod. Stát neuvažuje jinou než fiskální funkci mýta a opomíjí regulační efekty, které jsou ve své podstatě i ekonomickým přínosem. Řadu argumentů proti změně a rozšíření systému vyvrací i příklady ze zahraničí (např. mýtný systém ve Švýcarsku, na Slovensku).

(*) Materiál z července 2015: "Základní parametry zadávací dokumentace pro zadávací řízení na provoz Systému elektronického mýta po roce 2016" (verze pro řídící výbor MD, 40 stran)

Stát by v tuto chvíli měl:

- Vytvořit jasné zadání, co stát od mýtného systému v dalším období očekává. Zpoplatnění silnic I. tříd a vybraných II. a III. tříd je přitom jediným funkčním systémovým řešením problémů objíždění placených úseků, zatížení obcí kamiony, ničení majetku, životního prostředí, snížení bezpečnosti a úniků na mýtném.

- Vypsat otevřený a technologicky neutrální tendr na nového provozovatele mýtného systému, do kterého se budou moci přihlásit všichni potenciální uchazeči.

Česko má  nyní další šanci zavést moderní mýtný systém, který vedle ekonomických přínosů, pomůže řešit problémy s narůstající nákladní dopravou, a umožní využít mýto i k řadě dalších funkcí. Využijeme ji, nebo ji opět, jako před 10 lety, zahodíme?

 

Dopravní federace vydala k problematice mýtného několik materiálů:

K tématu celkové koncepce a politiky přepravy zboží z hlediska ekonomie a ekologie doporučejeme publikaci:

(Další materiály nejen k mýtu najdete v sekci Publikace.)

 

Podívejte se dále:

Jak funguje a co přináší současný mýtný systém

Jakou reformu mýtného navrhujeme

Inspirace v zahraničí - Švýcarsko, Rakousko, Německo, Slovensko

 

Kamion v obci Mýto..                                   foto: René Jakl

 

 

 

 

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy