Otázky:
1) Podporujete, aby se problematika objíždění zpoplatněných úseků po silnicích, jež jsou ve správě krajů, řešila bezodkladně, a nikoliv až s mnohaletým odkladem?
2) Pokud v krajských volbách uspějete, budete se Vy a vaše strana či politické uskupení aktivně zasazovat o to, aby stát v této věci nejednal liknavě jako dosud?
3) Máte nějakou konkrétní představu, jak by měl váš kraj v dané věci postupovat?
Odpovědi:
Jihočeská koalice politických stran SNK Evropští demokraté a Strany soukromníků České republiky, Miroslav Krejča: 1) Ano. 2) Ano. 3) Možnosti kraje (krajské samosprávy) bez úzké součinnosti se státem (ŘSD + MD) a dopravní policií jsu dosti omezené. Pokusím se ale odpovědět poněkud komplexněji: KDU-ČSL, Zdeněk Dvořák: 1) Podporuji bezodkladné řešení. 2) Ano. 3) Dosáhnout toho, aby řešení dopravní situace v Jihočeském kraji bylo vládní prioritou.
Žádný z dopravců (a to platí pro nákladní dopravu především) nejezdí po pozemních komunikacích z plezíru. Plní v podstatě společenskou objednávku, která zní, že v dané chvíli chceme mít na daném místě dané zboží (nerozepisuji se tom, že velikou chybou samozřejmě bylo převedení podstatné části nákladní dopravy z železnice na silnice). Pro to je ale nejprve zapotřebí vytvořit podmínky, tj. dostatečně kapacitní a bezpečné dopravní tahy, po kterých by měla primárně tato nákladní doprava probíhat. Pakliže tato síť neexistuje, či je nedostatečná nebo nevyhovující, jsou jakékoli restrikce zcela nepatřičné. Takže recept je velice jednoduchý - definovat a patřičně doplnit, posílit, rekonstruovat apod. tuto základní dopravní síť pro nákladní dopravu (logicky i patřičně zpoplatněnou) a teprve pak při nerespektování těchto tras bez objektivní příčiny zavádět adekvátní restrikce.
KSČM, Petr Braný:
1) Uvedenou problematiku je nutné řešit bezodkladně a nyní sklízíme v této věci ovoce špatného rozhodnutí při budování stávajícího systému zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací.
2) Ano, nabízí se jako nejúčinnější legislativní iniciativa kraje změny zákona, a to např. v oblasti pravomoci krajů a obcí omezovat nákladní dopravu, tak jak je tomu např. v Rakousku.
3) Zvýšit tlak na výstavbu obchvatů a intenzivně jednat o aktualizaci navigačních systémů s cílem snížit zatížení komunikační sítě z důvodů různých tzv. zkratek.