Karlovarský kraj

 

Otázky:

1) Podporujete, aby se problematika objíždění zpoplatněných úseků po silnicích, jež jsou ve správě krajů, řešila bezodkladně, a nikoliv až s mnohaletým odkladem?

2) Pokud v krajských volbách uspějete, budete se Vy a vaše strana či politické uskupení aktivně zasazovat o to, aby stát v této věci nejednal liknavě jako dosud?

3) Máte nějakou konkrétní představu, jak by měl váš kraj v dané věci postupovat?

 

Odpovědi:

ČSSD, Josef Novotný:

1) Jednoznačně podporuji, aby se problémy s objížděním řešily aktuálně nyní. Tento vážný problém, které pro občany znamená zvýšená zdravotní rizika, tedy zejména zátěž exhalacemi, emisemi a především hlukem, je v našem Karlovarském kraji eskalován současným postupem ministerstva dopravy při zpoplatnění jediné rychlostní komunikace v kraji tj. R6. Zavedením nelogického zpoplatnění velmi krátkého úseku 37,5 km na území našeho kraje začalo docházet k masivnějšímu objíždění, které na krajský úřad začali signalizovat starostové jednotlivých obcí na objízdných trasách jak na Chebsku, tak třeba na Sokokolovsku koleem R6 přes Loket, Staré Sedlo a kolem Královského Poříčí. Je to dlouhodobě neudržitelný stav a je nutno jej neprodleně řešit. Odkládání tohoto problému jde na úkor zdraví občanů našeho kraje.

2) Samozřejmě že ano. Považuji za potřebné činit všechny potřebné kroky k tomu, aby ministerstvo dopravy změnilo svůj názor na to, že do ukončení stávající smlouvy na systém zpoplatnění s firmou KAPSCH tj. do roku 2017 nehodlá systém nijak upravovat a to přesto, že aktuální stav vyžaduje přijmout nějaká alespoň operativní řešení a opatření například v podobě úpravy legislativy tak, aby bylo možné zpoplatnit i některé silnice či úseky silnic nižších tříd.

3) Karlovarský kraj již první návrh vypracoval a předložil. Zastupitelstvo kraje na svém zářijovém jednání projednalo a schválilo zákonodárnou iniciativu novely zákona o pozemních komunikacích, která byla již odeslána do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR k projednání. Je to pouze první krok. Musí následovat úprava legislativy k mýtnému, tedy ministerské vyhlášky a je zapotřebí jednat s firmou KAPSCH o potřebných opatřeních, případně systém mýtného upravit podle aktuálních potřeb, které vyplynuly nyní z provozních záležitostí a reagovat na ně. Domnívám se, že je také zapotřebí legislativně zesílit pravomoci měst a obcí tak, aby mohly na svém území snadněji a účinněji rozhodovat o případném umístění zákazového dopravního značení pro průjezdy těžké tranzitní nákladní dopravy a tím takovou dopravu odklánět a vracet tam kam patří, tedy na dostatečně kapacitní tranzitní tahy a ne přes obydlená centra měst a obcí.


KOALICE PRO KARLOVARSKÝ KRAJ, Marek Poledníček:

1) Problematika objíždění zpoplatněných úseků je zajisté třeba řešit hned, jak vyvstane. Myslím, že tento problém je důsledkem nevhodného výběru systému výběru mýtného, který funguje pomocí bran. Myslím, že kdyby byl zvolen systém s pomocí satelitní navigace, byl by problém daleko snadněji řešitelný. Změn ve zpoplatnění úseků by se daly dělat operativně dle potřeby jen změnou v software.

2) Pokud bude naše Koalice pro Karlovarský kraj zvolena, budeme usilovat o urychlené řešení všech problémů. Pokud se tedy objeví tento problém také v karlovarském kraji, budeme ho řešit v nejkratším možném čase.

3) Jelikož zatím nemáme konkrétní informace v této oblasti, necháme si je nejdříve zpracovat. K řešení problému přizveme patřičné odborníky.

 

KSČM, Jaroslav Borka:

1) Ano, je nutné bezodkladně, ale řešení není jednoduché. Nejrychlejším řešením v současné době je zákaz vjezdu vozidel s tlakem na nápravu vyšším než je aktuální nosnost silnice ve správě kraje případně obce (vyžaduje expertní posouzení nosnosti jednotlivých vozovek a následně osazení značkami - nutná následná důsledná kontrola a pokutování při porušení zákazu). Poněkud komplikovanější je řešení prostřednictvím tzv. OBU jednotek a kontrolou prostřednictvím satelitu (bude jednodušší, až bude zprovozněn systém Galileo) nebo prostřednictvím již vybudované sítě přenosu mobilního telefonního signálu.

2) KSČM usiluje od samého počátku o řešení takového systému, aby nákladní vozidla, zejména vozidla nad 12 tun nemohla objíždět zpoplatněné rychlostní silnice a dálnice po komunikacích ve správě kraje a obcí. Bohužel současná vláda prakticky zmrazila a snížila investice do výstavby dopravní infrastruktury a v některých částech republiky zatím není jednoduché řešení tohoto problému. Např. v Karlovarském kraji je jediná rychlostní silnice od Chebu po Karlovy Vary a je možno ji místy objíždět po bývalé silnici 1. třídy. Silnice vede bohužel přes obce a města, která jsou nadále sužována provozem těžkých nákladních aut, která se vyhýbají zpoplatněné rychlostní silnici R6 v úseku mezi Chebem a K. Vary.

3) Kraj usiluje o to, aby část rychlostní silnice mezi Chebem a K. Vary nebyla zpoplatněna do té doby, než bude dostavěn celý úsek R6 do Prahy a než bude možné jednoduchým způsobem případně zpoplatnit objízdné úseky R6 tak, aby nebylo výhodné pro těžké nákladní automobily se vyhnout zpoplatněným úsekům. Bez iniciativy a razantnějšího přístupu Vlády a Parlamentu je ale řešení pro kraje, tedy i pro kraj Karlovarský, velmi obtížné a bohužel zřejmě i dlouhodobé.


ODS, Petr Šindelář:

1) Ano.
2) Ano - nevím ale jak, z pozice kraje připradá jen zákonodárná iniciativa", a ta v praxi nefunguje.
3) Nemám - z pozice kraje připradá jen zákonodárná iniciativa", a ta v praxi nefunguje.

 

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy