Otázky:
1) Podporujete, aby se problematika objíždění zpoplatněných úseků po silnicích, jež jsou ve správě krajů, řešila bezodkladně, a nikoliv až s mnohaletým odkladem?
2) Pokud v krajských volbách uspějete, budete se Vy a vaše strana či politické uskupení aktivně zasazovat o to, aby stát v této věci nejednal liknavě jako dosud?
3) Máte nějakou konkrétní představu, jak by měl váš kraj v dané věci postupovat?
Odpovědi:
Koalice pro Královéhradecký kraj - KDU ČSL - HDK - VPM, Pavel Bělobrádek:
1) Jednoznačná podpora - provoz a údržba silnic není zadarmo. MD v roce 2010 mělo snahu tento problém řešit. Zadalo si finanční analýzu výnosů a nákladů mýtného systému na silnicích II a III. tříd a též studii proveditelnosti. Výsledky nejsou veřejně dostupné. Od té doby se tento problém stále neřeší a pokud se bude nadále odkládat, kamiony nám zatím všechny silnice zničí.
2) Samozřejmě. Kraje tu pouze nerozdělují peníze, ale také upozorňují zákonodárce o potížích a problémech. K prosazení potřebných zákonů a vyhlášek budeme postupovat společně se všemi našimi zástupci v ostatních krajích a též i přes náš senátorský klub. Ale dříve je potřeba záměr zavedení mýtného systému prodiskutovat s odborníky a porovnat výhody a nevýhody dostupných systémů. Může se totiž stát, že na zavedením mýta vydělá zejména provozovatel a kraj z mýta nedostane peníze ani na zimní údržbu.
3) Problém s kamionovou dopravou a přetěžováním silniční sítě se týká všech krajů. Proto budeme iniciovat společný postup a společné řešení zejména přes asociaci krajů. A dále i u pana ministra dopravy, v poslanecké sněmovně atd.
V současnosti může kraj (jako vlastník komunikace) zejména na mostech omezit těžkou nákladní dopravu. To je jediný nástroj v rukách kraje, který může použít. K tomuto kroku bych se přikláněl pouze v krajních případech.
Dalším řešením je výstavba obchvatů měst a obcí a naším úkolem je sehnat dostatek financí na jejich výstavbu (nejlépe z EU, SFDI a z rozpočtu kraje).
KSČM, Otakar Ruml:
1) Ano.
2) Ano.
3) O této problematice již delší dobu přemýšlím a vidím, že kraj mnoho možností nemá. Napadá mne například možnost umístění dopravní značky „Průjezd zakázán" např. s tonáží nad 12 tun na úsecích silnic, které jsou využívány pro tranzitní dopravu s cílem vyhnout se mýtnému. Znamenalo by to ale udělení určitých vyjímek pro místní podnikatele apod. Zastupování role státu je vždy problémové.
Změna pro Královehradecký kraj, Adam Záruba:
1) Ano, Změna pro Královéhradecký kraj podporuje rychlé řešení objíždění zpoplatněných dálničních úseků po silnicích nižších tříd. Jsme přesvědčeni, že řešení musí být komplexní, a to především na těch dálkových trasách, kde jsou obyvatelé nadměrně zatěžováni kamionovou dopravou (hluk, znečištění) a zároveň jsou ničeny silnice, které na takovou zátěž nejsou stavěny.
2) Ano, je to jedna z důležitých otázek pro Změnu pro Královéhradecký kraj, která se bude zasazovat o zpoplatnění silnic, kde cena bude vyjadřovat nejen náklady na údržbu, ale i externality dle směrnice EU. Změna pro Královéhradecký kraj je přesvědčena, že mýtné na krajských silnicích, díky velkým negativním vlivům průjezdů kamionů obcemi, by mělo být srovnatelné s cenou na dálnicích.
3) Ano, kraje musí vyvinout zákonodárnou iniciativu k prosazení spravedlivého přenesení nákladů na opravy silnic a udržení zdravého životního prostředí na jejich původce, zejména těžkou nákladní dopravu. (Opotřebení silnic a vnější vlivy způsobené přejezdem jednoho vozidla nad 12 t jsou srovnatelné s přejezdem 2000 osobních aut nebo 300 vozidel do 3,5 t!) Jedině tak budeme mít dostatek prostředků nejen na řádnou údržbu, ale i odstraňování závad, které ohrožují naši bezpečnost a zdraví. V každém případě budeme prosazovat, aby další rozšíření zpoplatnění silnic bylo prováděno na bázi satelitního systému. Rozšiřování mýtných bran považujeme za vyhozené peníze daňových poplatníků.