Otázky:
1) Podporujete, aby se problematika objíždění zpoplatněných úseků po silnicích, jež jsou ve správě krajů, řešila bezodkladně, a nikoliv až s mnohaletým odkladem?
2) Pokud v krajských volbách uspějete, budete se Vy a vaše strana či politické uskupení aktivně zasazovat o to, aby stát v této věci nejednal liknavě jako dosud?
3) Máte nějakou konkrétní představu, jak by měl váš kraj v dané věci postupovat?
Odpovědi:
Koalice pro Pardubický kraj, Roman Línek:
1) Silniční síť v České republice je koncipována k účelu, ke kterému silnice I., II. a III. třídy byly vystavěny, tj. druhu a intenzitě dopravní zátěže. Prakticky to znamená, že silnice I. třídy byly a jsou budovány převážně pro tranzitní dopravu jako spojnice krajských měst a zemí. U silnic II. třídy jde spíše o dopravu v rámci okresů a mezi okresními městy, tedy víceméně dopravu regionální. U silnic III. třídy je účel zajištění teritoriální dopravy, spojení mezi obcemi a jejich místními částmi. Zavedení tranzitní dopravy ze silnic I. třídy na nižší třídu komunikace znamená použití komunikačního prostředku pro účely, na které nebyl navržen a vybudován. Neodpovídá tomu ani zimní a letní údržba. Proto budu prosazovat bezodkladné řešení ochrany silnic II. a III. třídy před nadměrnou a nepřiměřenou dopravní zátěží.
2) V každém případě budeme prosazovat na státu kompenzační náhrady za převod majetku silnic II. a III. třídy bez přiměřených finančních prostředků. Máme k tomu dostatek podkladů.
3) Představu samozřejmě máme. Jedná se zejména o ochranu našich krajských silnic prostřednictvím vážení vozidel, uskutečněním omezujících dopravních opatření a výběrem mýtného na vybraných silnicích II. třídy z důvodu regulace dopravy a získání finančního příspěvku na jejich udržení.
Strana Práv Občanů ZEMANOVCI, Jaromír Dušek:
1) Zcela jednoznačně ano, pakliže již není pozdě. Je nutné, aby stát ochránil silnice ve správě krajů, před jejich definitivní devastací, na jejichž opravy kraje nebudou mít v žádném případě dost prostředků, protože většina silnic není pro takovou zátěž dimenzována.
2) Vzhledem k tomu, že kraje mají zákonodárnou iniciativu, budu iniciovat změnu zákona o provozu o zákonu na pozemních komunikacích a zároveň zavedení zpoplatnění srovnatelné se železnicí (harmonizace podmínek).
3) Budu iniciovat změnu zákona, která výrazně zpřísní podmínky pro provozování kamionové dopravy a to nejen na silnicích ve správě krajů (víkendová omezení, předjíždění na dálnicích, povinné vážení kamionů, přísnější dodržování doby odpočinku řidičů, povinné zimní pneumatiky), neboť může-li železnice platit na všech železničních tratích poplatek za použití železniční dopravní cesty, není sebemenší důvod, aby stejný poplatek nebyl vybírán od provozovatelů komerční dopravy a to nejen kamionové ale i autobusové.
Strana zelených, Jiří Malík:
1) Ano. Situaci je nutno řešit bezodkladně. Především nákladní tranzitní doprava nepatří do obcí a měst. Chceme takový systém, ve kterém se řidičům nevyplatí jízda mimo dálnice a rychlostní komunikace.
2) Ano, dle dostupných možností.
3) Naprosto přesnou představu nemáme, nechali bychom si poradit od dopravní federace, protože to jsou odborníci a problematikou se zabývají. Každopádně se musí postupovat tak, že se začnou zpoplatňovat úseky silnic nižších tříd a to bez výjimky nejprvně pro nákladní automobily a postupně na všechny - toto má v programu i SZ. Toto by mělo být odstuňováno tak, že nižší sazbu by měly ty silnice, na kterých náklaďáky chceme a pro které se staví - tedy dalnice a rychlostní. Každopádně nejvyšší poplatek pro náklaďáky by byl za průjezd středem měst. To by je motivovalo vybrat si delší trasu a nezatěžovat střed města. Jde o to, aby externí náklady platili ti, co je způsobují - toto se pak musí přenést postupně na spotřebitele. Poté by jídlo ve velkých supermarketech nebylo tak levné, ale díky tomu bychom měli více zelených ploch a stromů a vyrostla by místní či lokální ekonomika.
Jedná se o problematiku celostátní, nikoli jen jednoho kraje. Zde je na místě nátlak více krajů na ministerstvo dopravy, respektive jejich vzájemná součinnost.