Plzeňský kraj
Otázky:
1) Podporujete, aby se problematika objíždění zpoplatněných úseků po silnicích, jež jsou ve správě krajů, řešila bezodkladně, a nikoliv až s mnohaletým odkladem?
2) Pokud v krajských volbách uspějete, budete se Vy a vaše strana či politické uskupení aktivně zasazovat o to, aby stát v této věci nejednal liknavě jako dosud?
3) Máte nějakou konkrétní představu, jak by měl váš kraj v dané věci postupovat?
Odpovědi:
ČSSD, Milan Chovanec:
1) Liknavost státu při řešení tohoto problému se projevuje na zvýšené devastaci silnic nižších tříd. To, co je však mnohem horší je, že ohrožuje zdraví, bezpečnost a zdraví lidí. Neúměrným způsobem se zvyšuje riziko nehod a silnice jsou nebezpečné nejen pro ostatní motoristy, ale i pro chodce a cyklisty. Jinými slovy, řešení je nutné hledat okamžitě a nikoli ho odsunout na „příští pětiletku", jak to dnes předvádí ministerstvo dopravy.
2) Asociace krajů již v této záležitosti několikrát apelovala na vládu a navrhla i možné řešením této nepřijatelné situace. Prvním krokem, který je možné realizovat hned, jsou důsledné kontroly měření a vážení kamionů. Ty totiž jezdí přetížené a ničí silnice, které nebyly na tak enormní zátěž kamionovou dopravou projektovány a stavěny. A druhým, neméně důležitým krokem, je rozšíření mýtného systému na silnice nižších tříd, k čemuž by se mělo okamžitě vypsat transparentní otevřené výběrové řízení.
3) Řešení musí být komplexní a systémové. Nelze to dělat pouze na krajské úrovni. Podle mne je nepředstavitelné, aby současný provozovatel mýtného systému dále rozšiřoval svoji činnost. Je neuvěřitelné, že náklady na jeho provoz, jsou u nás několikanásobně vyšší než v sousedních zemích a ministra dopravy to nechává klidným. A to i vzhledem k neustálému tlaku na různé škrty a nutnost šetření. Je proto nutné zamezit dalším nepřiměřeným investicím do renovace těchto zastaralých systémů. V nejbližší budoucnosti je pak nutné se zaměřit na aplikaci satelitního systému výběru mýta a připravit naprosto transparentní podmínky nového výběrového řízení na provozovatele celého systému.
Koalice pro Plzeňský kraj, Petr Náhlík:
1) Ano.
2) Ano, ale nebude to jednoduché. Kraje sice mají možnost zákonodárné iniciativy, ale s návrhy krajů zachází Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR poměrně macešsky. Na zlepšení zákonné úpravy tedy bude možné ze strany kraje provádět pouze nepřímý tlak prostřednictvím poslanců. Obávám se, že zavedení mýtného na krajských silnicích je sněmovnou neprůchodné a finančně a technicky náročné. Např. Plzeňský kraj má velmi rozsáhlou síť krajských silnic - 1543 km silnic II. třídy a 3177 km silnic III. třídy.
3) Cesta k tomu, aby nebyly využívány silnice, jež jsou ve správě krajů, k objíždění zpoplatněných úseků státních komunikací může být zatím pouze nepřímá - tj. přes vážení vozidel. Kraj by měl tlačit především na Ministerstvo dopravy a Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby zajistila urychlené schválení některého ze zařízení pro vysokorychlostní vážení Českým metrologickým institutem za stanovené měřidlo. Ještě předtím je možné a vhodné, vytipovat na krajských komunikacích využívaných k objíždění zpoplatněných úseků dálnic či rychlostních silnic úseky krajských silnic s mosty o nižší únosnosti a tam instalovat vysokorychlostní (dynamické) váhy v kombinaci s nízkorychlostními (stacionárními) kontrolními vahami. Tyto váhy si kraj může pořídit jen v malém množství (např. dvoje - troje) a dle potřeby je instalovat postupně (a vždy je na několik dní) na různých krajských komunikacích. Po cca týdnu měření je přemístit na další stanoviště. Všechny ostatní způsoby (zpoplatnění silnic II. a III. tříd apod.) jsou časově náročné tj. za horizontem funkčního období krajských zastupitelstev.
KSČM, Karel Šidlo:
1) Ano.
2) Ano.
3) Požadovat po Ministerstvu dopravy ČR trvalé vyřešení poškozování komunikací II. a III. tříd nákladní dopravou objíždějící zpoplatněné úseky. Je zcela jedno zda se bude jednat o poskytnutí potřebných finančních prostředků na údržbu, opravy a výstavbu silnic v odpovědnosti kraje nebo zpoplatnění objízdných tras výkonovým mýtným systémem s přímým odvodem do rozpočtu kraje.
SDRUŽENÍ PRO NÁŠ KRAJ - SNK, Stanislav Rampas:
1) Problém využívání silnic nižších tříd nákladními vozidly, které se tak vyhýbají zpoplatněným úsekům dálnic, musíme vyřešit bezodkladně. Každé prodlužování stávajícího stavu přináší vznik miliardových škod na nezpoplatněných silnicích. Cesty se pod těžkými kamiony lámou, krajnice se trhají a dochází k poškozování mostů, propustků atd. Nemalým problémem je také bezpečnost, kdy parametry silnic nižších tříd nemohou vyhovět dlouhodobému provozu kamionů a rovněž jsou ve zúžených profilech ohrožována protijedoucí vozidla.
2) Dlouhodobé neřešení problému, který byl vyvolán zpoplatněním dálnic, je neúnosné a naše SDRUŽENÍ PRO NÁŠ KRAJ- SNK bude iniciovat společný tlak všech krajů (prostřednictvím Asociace krajů) na vládu, aby jednala bez dalších odkladů. Deficit v opravách a rekonstrukcích silnic II. a III. tříd je v současné době v našem kraji cca. jedna miliarda ročně a právě ničení komunikací těžkou nákladní dopravou má na tomto stavu nemalý podíl.
3) Již v předchozím odstavci jsme uvedli, jako možnost řešení ,spolupráci s ostatními kraji v rámci Asociace krajů. Jedině společným postupem lze dosáhnout úspěchu a donutit vládu k rychlému konání a zamezení vzniku dalších škod na krajských silnicích.
Strana zelených, Roman Černík:
1) Ano, ano. Děsivé jsou mé osobní zkušenosti s přecpanou silnicí Plzeň - Domažlice, či předčasné sjezdy z dálnic a kamionové noční hlučné kličkování po okreskách, které se hroutí pod tíhou těžkých náklaďáků. Kdo na dopravě po veřejných cestách vydělává, musí příspívat na jejich údržbu.
2) Ano, kraj má přeci zákonodárnou iniciativu, tu by měl využívat v co největší míře.
3) Kromě již zmíněné zákonodárné iniciativy a jednání s příslušnými ministerstvy, může také kraj podporovat obce a města při vydávání "zpomalujících nebo omezujících vyhlášek (snížení rychlosti, snížení povolené váhy, omezení hodin průjezdu atd. Muže to samé řešit i u svých komunikací.